מדיה חברתית בחינם? סבתא אומרת "אין דברים בחינם"
האם אתם שמים לב כיצד אותן פלטפורמות חינאמיות שלמדתן לסגל לצורככם העסקיים פתאום עוברות שינויים/עדכונים ומשאירות אתכם עם הלשון בחוץ? לכו תתלוננו עכשיו על משהו שמלכתחילה קבלתם בחינם…איזה טיעון יש לכם? כלום. לא שילמתם-לא קניתם את הזכות להתלונן.
החודש שתי פלטפורמות הצליחו "לדגדג" את סבלנותי. הראשונה "קפה דה-מרקר", שנייה "פייסבוק". נתחיל במפורסמת יותר.
"ארוע" בפייסבוק
פייסבוק משתנה כל הזמן, הותיקים ביננו כבר התרגלו לקבל שינויים על בסיס קבוע. פייסבוק החליטה כעת לשנות את מראה ומבנה דף "אירוע". אני רוצה לקוות שלא "ראינו" עדין את המילה האחרונה ושפייסבוק תעדכן את השינויים שוב.
מראה ה "אירוע" כפי שהוא כעת, מזכיר את מראה ה "עמוד" ו "קבוצה" ובכך יוצר חזות אחידה לדפי הפייסבוק. הכפתורים המשמשים "קריאה לפעולה" ממוקמים בראש הדף והן בולטים יותר כעת ומיד ברור מה עליכם לעשות בדף. דף הארוע רחב, נח לקריאה ומאורגן ויזואלית בצורה נוחה.
אך כאן המחמאות מסתיימות:
- עריכת רשימות משתתפים- לאן זה נעלם?
- הדפסת רשימות משתתפים- גם א זה לקחו לנו
הפונקציות שעשו את דף "ארוע" כה אפקטיבי לניהול אירועים עסקיים (שזה מעניינה של כותבת הפוסט והבלוג) נוטרלו ואני תוהה כעת מה האפקטיביות של "אירוע" ככלי לניהול מוזמנים. דיי מתבק שפייסבוק תתחיל לדרוש תשלום מאלו הרוצים שרותי "פרמיום" כמו עמוד ארוע אפקטיבי יותר.
קפה דה מרקר
יושבי קפה דה מרקר לדורותיו ידעו לספר בשנים האחרונות כמה הפלטפורמה מיושנת, מנוע החיפוש לא עובד ועוד תלונות רבות אך, אף אחד לא יכול היה להתווכח עם כוחה של הפלטפורמה למינוף עסקי (ראה מצגת) : סוג הקהילה, ההתנהלות בזירות השונות, קידומה הגבוה בגוגל ועוד הפכו אותה לסקסית הרבה יותר מפלטפורמות כמו "תפוז" או "ישראבלוג".
בחודשים האחרונים "קפה דה מרקר" תכננו לנו הפתעה וזו צנחה עלינו בחודש האחרון. הפתעה אשר ביסודה היא מבורכת אך מסתבר, תוכננה גרוע. (כמו הרבה דברים בישראל?)
קפה דה מרקר נכנס לתקופה שיפוצים (יאמר לזכותם שהודיעו מראש) אך שכח שיש לו בעצם דיירים. דיירים אלו מתנהלים עיסקית ב"קפה" והוא חלק מפעילותם השוטפת. נכון, לא ניתן לסגור רשת חברתית למספר ימים לרגל שיפוצים אך, כפי שנראה בדיאבד אולי היה כדאי לעשות זאת. כך היו נמנעות תקלות הרבות, אבדן תוכן, בזבוז זמן ועוגמת נפש שנגרמו למשתמשי המערכת בשבועות אלו (כן, שבועות ולא ימים). קיטונות של רותחים נשפכו על ידי משתמשי האתר על מנהליו, ומנהלי האתר מצידם לא חסכו שיבטם ונתנו תשובות שיכולות לבייש אפילו מנהל שרות או לקוחות בתחילת דרכו.

תלונה מאחת מחברי קפה דה מרקר
ועל זה סבתא היתה אומרת" אין דברים בחינם" , מה שחינם עכשיו יעלה כסף אחר כך.
מוסר השכל!?
ערוצי מדיה חברתית עשויים להיות בחינם אך אל לכם להתבסס עליהם ולבטח לא לשים בהם יהבכם, מבטחכם או להופכם ערוץ שיווק עיקרי. רבים רואים בפייסבוק לדוגמא את העולם של מחר. אך פייסבוק לא חייבת לכם דבר, היא נותנת חשבון לעצמה ורווחיה בלבד.שימרו "נכנסים" קרוב אליכם, קחו בחינם מה שאתם רוצים אך זיכרו מה עשויות להיות ההשלכות העסקיות.
מה דעתכם? האם אני קנטרנית ללא סיבה?
לאלו שעדיין לא מכירים את קפה דה-מרקר , הנה תקציר
שיווק ברשתות חברתיות Cafe Themarker
אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:
תגובות (7)
גם אותי הם הצליחו לעצבן.
כולנו שמים לב איך הפלטפורמות הללו עוברות "שדרוג".
כחודש אני רודפת אחרי "תמיכה לקפה".כותבת מתלוננת,מבקשת לעזור…התייאשתי.
זה נכון: לא משלמים,לא יכולים גם להתלונן.אבל…
1)הפלטפורמות הללו נבנו לא בגלל העיניים היפות של הגולשים.מישהו משלם בשבילנו/עבורנו,לא ?(פרסום,מאגר מנויים וכו')
2)גם אם היו גובים תשלום עבור חברות,לא נראה לי שהיו מתייעצים עם החברים ברשת לגבי לקיחת ההחלטה על שינוי כזה או אחר.
אני בקלות הייתי עוזבת(וזה כנראה מה שאעשה ),אבל לגולשים שהעסק שלהם בנוי על הפלטפורמות הללו ,עומדת עכשיו הדילמה רצינית:להמשיך וכנראה זו הדרך לפגוע בתדמית העסק ואפילו במוניטין (כי שיבושים לא מאפשרים לך לתת את השירות הטוב ),או לעזוב ואולי להפסיד את הלקוחות.
הכל נכון. ולדבריך האחרונים: זה בדיוק מה שאני מנסה לומר, לוודא שהעסק שלך לא בנוי על פלטפורמת חינם שמחר תעלם /תשתנה / תתחיל לגבות תשלומים. לפזר סיכונים… לשים ביצים במספר סלים עד שיהיה לכם בלוג ארגוני של החברה שהוא כבר נתון להחלטותיכם.
תודה על התגובה
גילה
ואם כבר מתלוננים, מה דעתך על השינויים בקבוצות בלינקדאין? אני אהבתי יותר את הממשק הפשוט והישן. בלי עומס בעיניים, בלי הודעות קופצות. נעים, מסודר וברור. מה דעתך על השינויים שנעשו שם?
מאיה
אוף מאיה הרגת אותי, מעכת אותי, דרכת לי על היבלת שבא לי למות. מאיפה הם הביאו את היציאה הזו? ממש מביא לי את הקריזה, צודקת. ממשק מאד לא נעים. וכאן לעזזל אני דווקא כן משלמת… הקטע הכי מעצבן הוא שלא ניתן כעת לשים בקבוצה של לינקדאין לינק "חי". נתנו הקצאה של לינק אחד שהוא בסגנו RSS וזהו. כל לינק אחר ששמים צריך לעשות איתו קופי-פסט. …אל תרחיבי…זה מעלה לי את הטורים חופשי..חחח…
אפרופו- טיפ קטן, ארועים שלי לינקדאין חשופים לגימייל ואם משתמשים במילות מפתח בכותר, זה יוצא בונבון.
נו, את רואה , גילה… זה בדיוק למה שהתכוונתי.ללינקדאין את משלמת ואף אחד לא מתייעץ איתך "לשדרג" או לא. מסכימה שהממשק הקודם היה ידידותי יותר.אני בעד פשטות! פשטות יעילה כמובן.
אותי אישים מעצבן( נכון להיום) שאי אפשר להוסיף "NEWS" ,כל דבר שאני רוצה לשתף נכנס ל-"DISCUSSION",וזה מייצר עומס ולפעמים אפילו "נחשב לספאם". או שעדיין לא עליתי על איך מוסיפים. בכל אופן, אם לא עליתי,זה אומר שלא שידרגו אלא להפך.
לגבי ה- NEWS את צודקת.
תראי, אני משלמת פר חודש והעלות היא 25$ , אפשר להפסיק בכל רגע שלא מרוצים. ברגע שארגיש שהפלטפורמה לא מצדיקה את העלות אני חותכת. מצד שני, אני לא שמה את כל הביצים שלי בסל אחד. זה לא נכון מבחינה אסטרטגית (מדי החברתית) ולא נכון מבחינה עיסקית.
דוגמא לפלטפורמה חינם שעוררה בעיות, שלאחרונה יוצא לי להתעסק עימה זו נינג. תראי מה קורה כעת לכל אלו שהחזיקו רשתות שלמות בנינג.נגמרה החגיגה. רק בחודש האחרון הם הכניסו אופציה לעשות קובץ גיבוי למידע ברשת . עד כה גם זה לא היה.
נחזור ללינקדאין. אכן הם לא שאלו אותי. מצד שני כאשר הם מכניסים שדרוגים(והיו רבים בעבר) הם לא מייצרים בעיות טכניות ולא פוגעים בכל המערכת, הם עושים שדרוגון אחר שדרוגון. לדעת לשדרג כאשר יש קהל חי ברשת גם זו חוכמה שאנשי פיתוח תוכנה ערים לה. השדרוגים הכי ארוכים של לינקדאין ארכו גג חצי יום, בהגזמה. הרשת לא היתה זמינה ואז חזרה . ניתן אולי לומר לטובת דה-מרקר שאין להם אולי את המשאבים של לינקדאין…חחח…אם היו אולי היו נוהגים אחרת? אבל דיי זה ישראל. הגזמתי. על מה נתלונן אם הכל יעבוד כשורה :-) יהיה לנו משעמם.
[…] […]