מי קובע את כללי המשחק במדיה חברתית?

נושא: פורסם בתאריך: 22 ביולי 2010 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , ,

חוקי עולם הפרסום ויח"צ לא לחלוטין זרים לנו, אנו מותקפים מכל עבר במסרים מסחריים. אני רוצה להאמין, עם זאת, שפרסומת תהיה במקום המיועד לה, נושאת תווית "פרסומת" או "ממומן" ולא מתגנבת אלי במסווה. אין לי כל בעיה עם פרסום: שילוטי חוצות, פרסום בעיתון, באנרים, כתבת יח"צ ודומיהם. אלו מקומות בהם "למדתי" (כאדם בוגר) "לקבל" מסרים פרסומיים ולכן להתייחס אליהם במידה הראויה . אבל, אנני מוכנה לקבל ב"שטח המחיה האישי" שלי (לצורך זה הרשתות החברתיות או בלוגים) מסרים המייחסים למוצר / חברה אמינות, פופולאריות, התמחות, מקצועיות ואז לגלות שזה חלק מקמפיין משולם …זה כבר על תקן "מעצבן".

זירת המדיה החברתית ספגה השנה בישראל כניסה מסחרית שוצפת וקוצפת של מותגים. השאלה האם מותג צריך להיות נוכח ברשתות חברתיות ובאיזה אופן היא שאלה קלסית שסביבה נעשו סקרים ומחקרים לפחות בארה"ב(מכירים כזה בארץ?). האם אנו , כגולשים באינטרנט רוצים מותג כ"חבר" ואם כן, מדוע אנו רוצים זאת.  המסקנה היתה שאחוז גדול באוכלוסיה רוצה מותגים ברשת החברתית סביבו.  אך שימו לב לא מדובר על לקבל את המותגים ב"מסווה". פחות או יותר מאותה הסיבה שפעילות "גרילה" בפורומים כבר מזמן אינה מקובלת ואף מוקצת מחמת מיאוס.

בארצות הברית, סקר נוכחות מותגים הראה ש:

40% משתמשים באתרי מדיה חברתית בכדי לתקשר עם מותגים ומוצרים

37% למדו על מוצר או שרות חדש מאתרי מדיה חברתית

32% המליצו לחבריהם על מותג / מוצר / שרות דרך אתרי מדיה חברתית

מדוע לי להיות חבר של מותג ברשת

מדוע לי להיות חבר של מותג ברשת


הפרת האיזון בקפה דה מרקר?

מתקיים כאן איזון עדין. רשת חברתית היא יצירת ההמונים. אמנם הפלטפורמה נבנתה על ידי חברה מסחרית (טוויטר, פייסבוק, "קפה דה מרקר" תפוז) אך התכנים הם שלנו, של העם. כח ההמונים מעצב,כותב תוכן, מקדמו ומפיץ אותו. החודש הבנתי (כנראה באיחור) שרשת חברתית אותה אני מזכירה לטובה פעמים רבות בהרצאותיי פועלת לעיתים בשטח האפור, ואני מרגישה מרומה. פעמים רבות בעת שהייתי המקצועית בין דפי "קפה דה-מרקר" תהיתי על מדיניות ה"פוסטים נבחרים" בדף הבית, או כיצד נקבעים האנשים "שכדאי להציץ" בבלוג שלהם בזמן שבדיקה זריזה ב" בלוג" שלהם מראה בדיוק שני פוסטים וגם אלו חדשים. מי קבע שהם מעניינים ? אהה כן, הארנק. אני מאוכזבת. ואולי תגידו , ואתם צודקים. נאיבית.

עמוד הבית קפה דה מרקר

אני יודעת. אני מבינה. קפה דה מרקר רוצים להרוויח מפועלם וזכותם. כמו-כן, אני עדיין מאמינה שזו אחת הפלטפורמות הטובות ביותר לקדום עסקי ברשת הישראלית, מורידה בפניהם את הכובע. אני מוכנה , וכן רבים מכם מוכנים, לקבל מותגים משוטטים במרחב החיים האינטרנטי שלנו , אך לא ברור לי מדוע בזמן שיש קטגוריית "בלוג ממומן" (ראו תמונה) או  "תוכן מסחרי" יש מקומות במרחב שמסתבר כ"אפורים".פוסטים משולמים מוכנסים לקטגוריית נבחרים בכדי לקדם קמפיין של לקוח וכדומה או מנכ"ל חברה שהזמינה קמפיין הופך "איש מעניין" ללא סיבה נראת לעין. קיימות כיום דרכים טכניות רבות להחליט על מידת הענין שמייצר חבר ברשת. פייסבוק למשל עמלה על כך ומשפרת זאת כל הזמן. אני רוצה להאמין שהמנגנון הוא טכני ולא נקבע בגלל שמישהו שילם כסף להיות שם.

האם הגזמתי? האם אתם סבורים אחרת?

לייקו לחברים בכדי שנשמע מה החבר'ה חושבים

ולאלו בנכם שלא מכירים את קפה דה-מרקר, הנה פרזנטציה קצרה
שיווק ברשתות חברתיות Cafe Themarker

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • ועידת נתח שוק 2009- לא הפסדתם "ועידת נתח שוק" לא חידשה רבות ולא הוציאה כל מסר או אמירה ממשיים....לא ברור לי איך תחרות הסטארט אפים TWS2009 נקשרה לארוע זה ואיזה מכנה משותף מצאו […]
  • בלוג בקפה דה-מרקר 2- קהילה חלק שני בסדרת הפוסטים על פלטפורמת הבלוגים של קפה דה-מרקר דנה בנושא אופי הקהילה. אתם מוזמנים להגיב מנסיונכם.
  • בלוג בקפה דה מרקר – 1 לאחרונה, וכן בעקבות הסדנא האחרונה בה לימדתי על כתיבת בלוגים בקפה דה מרקר פנו אלי, ושלחו לי שאלות רבות שהביאו אותי להבנה שאמנם קפה דה מרקר ידוע לרבים אך, רבים במקביל עדיין לא יודעים כיצד […]
  • מדיה חברתית בחינם? סבתא אומרת "אין דברים בחינם" זוכרים מה סבתא היתה אומרת? אין דברים בחינם... בואו נבדוק מה קורה במדיה החברתית שלנו והאם הכלל של סבתא תקף גם שם. פוסט קנטרני שנכתב בימי קיץ חמים על ידי מנהלת מדיה חברתית מאותגרת תקלות […]
  • מבוא למדיה חברתית בימים אלו לא ניתן לעבור יום מבלי לשמוע או לקרוא כתבה חדשה הדנה במדיה חברתית זו או אחרת. המושג "מדיה חברתית" כבר עבר משלב הבאזז והתקדם לשלב המעשי. מסתבר שאכן, זה טוב לעסקים. עדיין, רבים […]

תגובות (13)

 

  1. מן הסתם אם הם לא ירוויחו מהרשת החברתית, אין לה מבחינתם זכות קיום.
    רשת שוקן, מבעלי הקפה, היא גוף מסחרי עסקי ולא פועלת מתוך פילנתרופיה.

    לעניין הבלוגים הממומנים – זה דווקא שם גילוי נאות על כך שהבלוג ממומן ואין מה להלין על כך.
    בכל מקרה, אני יכול להעיד שלפחות פעמיים בעבר לפני כשנה ויותר, שני פוסטים מעניינים שכתבתי בענייני השעה זכו לחשיפה בעמוד הבית של הקפה כמומלצים ואף בעמוד הבית של אתר עיתון "הארץ".
    אני לא שילמתי על זה שקל, וגיליתי את זה במקרה ממש שחשפו את הפוסט שלי בצורה כה רחבה.
    כך שכנראה השיקול הוא לעתים כן מערכתי גרידא ולא רק מסחרי.

  2. נטע דורון הגיב:

    את לא באמת חושבת שכל התכנים שמוצפים בעמוד הבית זה סתם…
    מצד שני, כן יש שם מינון בין תכנים מקודמים לבין אותנטיים מקודמים, כמו שנתן כאן בתור דוגמא מאור.

    בתפוז זה לא שונה.
    כל עוד יש איזון בין הדברים והתכנים בעלי ערך מוסף, לא חושבת שצריכה להיות כאן בעיה.

  3. זהו, שמה שמצאתי זה שיש פרסומים (שלא הבאתי צילומי מסך שלהם) שאינם יושבים תחת הקטגוריה המוצהרת של "בלוג ממומן" ועדיין הם משולמים…. ולזה אני מתייחסת…

  4. נטע. אני באמת חשבתי שמה שמוצף זה מתוקף אלגוריתם פופולאריות טכני כלשהוא למרות ששמעתי רינונים במהלך השנים. אפרופו- לא התעמקתי ב"תפוז", לא נראה לי מרנין שגם שם זה כך. את גורמת לי לחשוב שאני באמת נאיבית. אני כלל לא חושבת שזה עניין של איזון, כלל וכלל!
    חומר ששולם כסף בעבור קידומו לתודעת הציבור צריך להיות תחת תווית שכזו.
    בדיוק כשם שהיינו מצפים מבלוגרים שיצהירו כאשר הם מפרסמים תוכן מגוייס..
    בדיוק כפי שבעיתונות כתובה אנו רואים "מדור פירסומי"

    אפרופו- אני לחלוטין מודעת לכך שאכן יש תכנים שמקודמים כי הם פשוט טובים! וככה צריך להיות כל הזמן!

  5. נטע דורון הגיב:

    גילה, מה לגבי הודעות לעיתונות שנשלחות לעיתונאים ומועלות as is , גם שם צריך לכתוב מדור פרסומי?
    זה לא שאני לא מסכימה איתך, אבל יש כאן תחום אפור.

  6. "הודעות לעיתונות"? פרטי…
    הרשתות החברתיות הגדולות המוכרות לנו (אלא אם כן מישהו יוכיח אותי על טעותי) אינן מערכות פרסום סמוי מיוזמתן.
    תכנים בולטים (מכל סיבה שהיא: פרובוקציה, איכות וכדומה) מקודמים על ידי אלגוריתם של המערכת אשר משכלל את תגובות החברים ברשת. אני סבורה שכך זה צריך להיות.

  7. נטע דורון הגיב:

    הודעות לעיתונות=קומוניקט.ידוע לכל כי מדובר באמצעי קיים ויעיל להכנסת כתבה עיתונאית לעיתון.

    לאשר ד"ר אלי גבע שהבאת כאן כדוגמא. אני ממש לא מכירה אותו, אבל,
    בדקתי ומצאתי כי הבלוג קיים מזה שנה ומכיל תכנים יפים, בעלי ערך מוסף לקוראים ומקצועיים ביותר.
    האם ניתן להוכיח שמדובר בתוכן שיווקי?

    אני לא בטוחה.
    בכל מקרה, זה גם לא משנה לדעתי, היות שמדובר בתוכן איכותי.

  8. נטע, לא מדובר כאן בדוקטור גבע ( החלפתי את התמונה כעת), התכוונתי להקיף בעיגול את הכותר "אנשים-כדאי להציץ" שמתחתיו כבר קלטתי מידי פעם תופעות לא ברורות , תחת קטגוריה "פוסטים נבחרים" . לא רציתי לרדת לרזולוציה של אזכור בלוגים ספציפיים כי אין זה הוגן לאנשים שמופעים שם. את יכולה להמשיך לקרוא באותו מקום ותמצאי את הבלוג אליו התכוונתי. יש לי תמונות מסך נוספות שלא אעלה שוב, מטעמי הוגנות לאנשים אך הם בהחלט מעלות שאלות.

  9. הודעות לעיתונות הן אכן אמצעי של משרדי יח"צ להכניס לעיתון כתבות עבור לקוחותיהם.

    עם זאת, קומוניקטים נועדו כדי לתת מידע ראשוני ולעבור לאחר מכן סוג של עיבוד ועבודה עיתונאית של הכתב שמקבל לידיו משימה לטפל בקומוניקט זה או אחר. למשל שיחת טלפון למושאי הקומוניקט, ראיון, תגובות, עיבוי וכדו'.
    הבעיה היא בעיתונות של ימינו, ובעיקר באינטרנט, היא שלפעמים פשוט "מדפיסים את הקומוניקט" כפי שהוא בלי שום עיבוד ושום דבר.
    לפעמים זה בגלל עצלות, לפעמים בגלל מחסור בכוח אדם או בזמן, בכל מקרה התירוצים לא מספקים כי תפקידה של העיתונות הוא לא להדפיס קומוניקטים, גם אם מדווחים על מוצר חדש במדור צרכנות או על ספר חדש בערוץ תרבות.
    כך הופכים לאיטם כלי התקשורת כלי לפרסום יח"צ כפשוטו ונכשלים במשימתם.

    • מאור, אהבתי מאד את תגובתך, יש בה הרבה אמת ורואים זאת על ימין ועל שמאל.

    • בת אל הגיב:

      מאור, מסכימה עם כל מילה שלך.
      אכן העיתונות של ימינו חולה בהעלאת הודעות לעיתונות
      as is מפאת חוסר כ"א, תקציב ואולי גם עצלנות.

  10. גילי הגיב:

    גילה בוקר טוב,
    מסתבר שהמדיה החברתית בכלל או קפה מרקר בפרט הם לא ההתמחות שלך.
    בתור עוזרת במשרדו של עדי סאקר אני מודיעה לך רשמית שד"ר סאקר לא הוציא שקל אחד מכיסו על מנת להופיע ב"אנשים שכדי להציץ" ואף לא היה לו מושג שהוא מככב שם, עד שנתקלנו בפרסום שלך כאן.
    אז אולי את נאיבית או פשוט לא מספיק משופשפת, אך אני ממליצה לבדוק את הנושא בשנית לפני שאת מעבירה ביקורת על הדמויות המופיעות או על המערכת עצמה. אין לי שום בעיה עם העברת ביקורת ומתן הערה/תגובה כל עוד זה בגדר דעה אישית. אך לפני שאת מפרסמת דבר מה כעובדה חורצת עליך לבדוק את הנושא בצורה מעמיקה ולא להסיק מסקנות עקב ביקור קצר שלך בקפה.

    • גילי בוקר טוב ותודה על התגובה. אני שמחה שמצאת לנכון להגיב, זה שופך אור נוסף על הנושא.
      אנא קראי שוב את הכתוב, ונבהיר כעת מספר דברים:
      1. אשמח אם תמצאי משפט בטקסט הקובע שהדוקטור X שבמשרדו את עובדת שילם כסף עבור קמפיין כזה או אחר. אני מניחה שתגלי בקריאה שניה שהכתוב למעלה מעלה תהיות בלבד !!! שמו של הדוקטור לא הוזכר אפילו לא פעם אחת בטקסט.
      2. בשום מקום לא עלתה הצהרה שחשבון X או Y עשה כך או כך. שוב , הקפדתי ששמות לא יוזכרו מאחר ואין לי עובדות המוכיחות תשלום אלא רק עדויות מהשטח מהתכנים הקיימים.
      3. אמרת "אין לי שום בעיה עם העברת ביקורת ומתן הערה/תגובה כל עוד זה בגדר דעה אישית". מה לדעתך הבלוג והפוסט הזה? פוסט זה הינו ביקורת ודעה אישית בלבד. כאשר מובאת דעת המונים או סקרים זה מצויין ומצורפות מובאות או לינקים למקור. מעבר לכך בסוף הפוסט כתבתי במפורש , ציטוט "האם הגזמתי? האם אתם סבורים אחרת?" כלומר: כל אחד שדעתו שונה מוזמן להביעה. בדיוק כשם שאת עשית כעת. שימי לב , יכולתי למחוק את תגובתך ולא עשיתי זאת.
      4. מאחר ובחרת לרדת לפסים אישיים למרות שניסיתי אני עצמי שלא לרדת לרמה זו.בפוסט והתגובות, בואי ונברר באמת את הדברים שציינת:
      4-א : ציטוט "מסתבר שהמדיה החברתית בכלל או קפה מרקר בפרט הם לא ההתמחות שלך" – אני עוסקת במדיה חברתית מ-2004 ובקפה דה מרקר (ניתן לבדוק) משנת 2007. האם זו ההתמחות שלי או לא , אני סבורה שדעת הרב יכולה לקבוע. אני בוחרת שלא לקרוא לעצמי מומחית אלא בעלת מקצוע.
      4-ב : ציטוט שלך- "את נאיבית או פשוט לא מספיק משופשפת", אכן , אולי נאיבית …והרי בעצמי העלתי אפשרות זאת בפוסט. אנא קראי שוב. לא משופשפת…??? אני סבורה שאם תבדקי בגוגל ותעקבי אחר הפעילות שלי ברשת תגלי שאני מבין המשופשפים ביותר בארץ :-) ופה אני מרשה לעצמי להעיד בפה מלא.
      4-ג : "ציטוט שלך- "עקב ביקור קצר שלך בקפה" . גילי., אני מציעה שתכנסי לחשבון שלי בקפה ותלכי אחורה לבדוק מתי הוא החל. ביקורי בקפה רחוק מלהיות קצר והוא כולל הכרות עם כל חלקי הקפה.

      לסיום, אני עדיין מחזיקה בדעתי שישנם שיקולים של הרשת שקובעים מי מככב בעמוד הראשי והם אינם שיקולים קרים טכניים. אם שולם כסף או לא, זו עובדה שאנני יכולה לאשש וגם לא מעניין אותי. אני רואה נתונים בשטח. הקפה עמוס לעייפה באנשים באמת "מעניינים" עם בלוגים מלאים באינפורמציה ודעות מגוונות. אנשים הכותבים על בסיס קבוע וחברים מלאים בקהילה המקומית בקפה (ואני לא מתייחסת לעצמי כי, הבלוג העיקרי שלי הוא כאן ולא שם). נשגב מבינתי המקצועית (לא המומחית) להבין כיצד ניתן להחליט שאדם הוא "מעניין" על סמך שני פוסטים.
      הערה- כל הכתוב לעיל אינו גורע ממומחיותו של מעסיקך ,ואינו בא להעיד דבר על אופי פעולתו ואכויותיו. אין לי מידע לכאן או לכאן ואין לי עניין לדסקס על האדם אלא על המגמה.

      אני רוצה להודות לך שוב על הביקור. מתנצלת אם הפוסט גרם לך לכזו סערת נפש, זו לא היתה כוונתו. סופ"ש נעים.

קטגוריות