מבוא למדיה חברתית

נושא: ארגונים גיוס מיתוג אישי פורסם בתאריך: 20 בפברואר 2010 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , , , ,

בימים אלו לא ניתן לעבור יום מבלי לשמוע או לקרוא כתבה חדשה הדנה במדיה חברתית זו או אחרת. המושג "מדיה חברתית" כבר עבר משלב הבאזז והתקדם לשלב המעשי. מסתבר שאכן, זה טוב לעסקים , ההוכחות נערמות אט אט אך בבטחה. עדיין, רבים מודים בשקט שאינם בעצם יודעים מה זה "מדיה חברתית", כיצד מתחילים, מה עושים , כמה זמן צריך להקדיש לנושא, באיזו רשת כדאי ובאיזו פחות. אז, בואו נפזר את הערפל.

"מדיה חברתית" הוא שם משפחה לאוסף כלים טכנולוגיים באינטרנט המאפשרים שיתוף תכנים. באמצעות כלים אלו הכח ברשת עובר מבעל האתר / החברה לקהל הגולשים, להמונים. תכנים לצורך זה הם: טקסט, צילומים, סרטוני וידאו ועוד. בין הכלים השונים של מדיה זו נמצא : בלוגים, אתרי ויקי, אתרי אחסון תמונות וסרטונים, רשתות חברתיות ועוד. "מדיה חברתית" משולה לעיר גדולה. יש בה את בתי התושבים שזה בעצם בלוגים או כרטיס אישי ברשת חברתית. יש בה מקומות מפגש כמו בית כנסת, סופר-מרקט, התור במספרה, גינת השעשועים,או בתי קפה שזה כמו קבוצות דיון, קהילות. ברחבי העיר מנהלים התושבים שיחות במקומות אלו, חלקן בתחום הרלוונטי לעסק שלכם, האם תוכלו להרשות לעצמכם לא להיות חלק מהשיחה ? האם לא תרצו להזמינם ל"ביתכם" ולהכיר להם את עסקכם ?

אם כך, נוכחות במדיה חברתית מאפשרת לכם כעסק להקשיב לקהל היעד שלכם, להפגין זמינות עבורו, ליצור עימו קשר דרך שיחות , מתן תשובות על שאלות, יעוץ. מעבר לכך אתם יכולים לבנות קבוצת עניין שסבה סביב תחום עיסוקכם ומקדמת אותו בעקיפין. מדיה חברתית היא בעצם עוד ערוץ שיווקי שעליכם להשתמש בו כחלק מתוכנית שיווק העסק שלכם. חשוב להבין שמדיה חברתית אינה ערוץ המייצר מכירות ואף לא בהכרח "לידים". מדיה חברתית מקבילה ליחסי ציבור מבחינת האפקט אותו היא יוצרת. היא מפתחת את שם המותג (בין אם זה מוצר או אדם), מעוררת תשומת לב, מייצרת באזז, מחברת אתכם ישירות לקהלכם (מתן שרות דרך טוויטר?) ומניעה קהלים ממקום למקום ברשת (האם תרצו עוד כניסות לאתר שלכם?).

בכדי לעסוק במדיה חברתית חברה זקוקה לתוכנית פעולה המגדירה בעיקר: מה המסר, קהל יעד , כלים לשימוש, אמדנים למדידה. יש להגדיר בעל תפקיד בחברה אשר ירכז את הנושא וינהל את הגורמים העוסקים בזאת או, שיטפל בכל הנושא בעצמו (ישנם מודלים המגדירים אופן פעילות). אפשר אף להוציא פעילות זאת מחוץ לארגון, לקבלן משנה, אך זכרו: איש מדיה חברתית אותו תבחרו, בין אם הוא פנים-ארגוני או ספק חיצוני, יידרש לייצג את החברה. הוא יידרש לדבר בשמה, לכתוב תכנים בשמה ואולי לתת פתרונות בשמה. איש זה יתקשר ישירות עם לקוחות קיימים או פוטנציאליים. יש להיות בטוחים לחלוטין שהאדם אשר יבחר יעמוד בכל הקריטריונים הללו. מדיה חברתית היא הרבה דברים אך, דבר אחד היא לא: היא לא כה פשוטה כפי שהיא נראת !

נדרשת הכשרה לעוסקים במדיה חברתית-  הטעות של שגרירות לונדון

נדרשת הכשרה לעוסקים במדיה חברתית- הטעות של שגרירות לונדון

מספר השעות הנדרש לניהול מדיה חברתית תלוי במספר גורמים : מסר אותו רוצים להעביר, סטטוס המותג, לוח זמנים קיים, יכולת הפקת תכנים מצד החברה, תקציב ועוד. ניתן לומר בהכללה שעבור חברה של אדם אחד יש צורך בכשלוש שעות שבועיות מינימום על מנת לייצר נוכחות. זאת בתנאי שהעוסק בנושא מכיר היטב את הכלים ואת העבודה. ניהול "מדיה חברתית" מקביל לניהול מערכת יחסים. יש לראות בזאת את "תחילתה של ידידות מופלאה" שתלך ותתגבר אך זכרו, לא ניתן להפסיקה. הפסקה בניהול מדיה חברתית משליכה על שם המותג. חברה שתעלם מה"זירה" ויפסיקו לשמוע עליה, לאחר שהקפידה להפגין נוכחות, תגרור שמועות וספקולציות לא רצויות.

אם אתם חברה בה יש יותר מאדם אחד הפועל ברשת בשם החברה , קבעו לעצמכם מדיניות לפעילות ברשת : מה אומרים, איך אומרים, מתי אומרים, "מה עושים אם…", מי רשאי לטפל במצבים בעיתיים וכדומה. מדיה חברתית חושפת את המותג לכל ואינכם רוצים להיתפס עם "התחתונים למטה"… דוגמא עצובה לנושא פורסמה ב- 19 פברואר 10: שגרירות לונדון בתגובה לניצחונה של הטניסאית שחר פאר בדובאי פרסמה טוויט (הודעה בטוויטר) האומר בתרגום חופשי לעברית :"טניסאית ישראלית מחסלת מטרה בדובאי". מיותר לציין את המבוכה המדינית שנגרמה בייחוד בעיתוי בו יחסי ישראל-לונדון כה מתוחים (פרשת הדרכונים בחיסול חמאס מחמוד)

מדיה חברתית כערוץ שיווק נוסף לחברה או ארגון, הנתמכת בתוכנית פעולה, מדיניות מוגדרת, ואדם מתאים לנהלה, יכולה לקדם היטב את המותג.

אז למה אתם בעצם  מחכים ? שתפו אותנו בהתלבטויות..

למעוניינים להרחיב ידע בנושא :

1.6, 18:00 נפתח קורס "קורס לשילוב טכניקות אינטרנטיות והטמעתן בשיווק המודרני" בו אף אני מרצה לצד רשימת כוכבים.

קוראים המנויים לעדכונים (בלבד !) בבלוג זה יקבלו **הנחה משמעותית** אנא עדכנו אותי במייל info@effectiva.co.il על מנת שאעביר את שימכם.

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • לינקדאין ושימושיו בחברות-הרצאה כנס מרקום מאי 2011 בחודש מאי 2011 נערך כנס מרקום על ידי פורטל marcom mall במסגרת הכנס נתתי הרצאה של חצי שעה על תרומתו של לינקדאין לארגונים ביחוד […]
  • בלוג בקפה דה-מרקר 2- קהילה חלק שני בסדרת הפוסטים על פלטפורמת הבלוגים של קפה דה-מרקר דנה בנושא אופי הקהילה. אתם מוזמנים להגיב מנסיונכם.
  • ועידת נתח שוק 2009- לא הפסדתם "ועידת נתח שוק" לא חידשה רבות ולא הוציאה כל מסר או אמירה ממשיים....לא ברור לי איך תחרות הסטארט אפים TWS2009 נקשרה לארוע זה ואיזה מכנה משותף מצאו […]
  • מדיה חברתית- הפרדוקס העיסקי שני סקרים נערכו בארה"ב ביוני ואוגוסט 2009 דנים בחיבור בין מדיה חברתית לתעסוקה. באופן לא מפתיע מעלים שני הסקרים פרדוקס מעניין. מחד השימוש במדיה חברתית גובר לצרכי שיווק ומציאת עובדים מאידך […]
  • בלוג ארגוני "למתחילים" – חלק שני הגעתם למסקנה שבלוג זה הדבר הבא שצריך לעשות למען קידום העסק. קראתם את הפוסט הקודם שכתבתי שנותן רקע לנושא "הבלוג העסקי" וגמלה בכם ההחלטה ללכת על זה ולהקים בלוג עצמאי. מה עכשיו ? כל הדברים […]

תגובות (1)

 

  1. […] כבר מובטח מזמן). ראיון תכליתי המעביר את המסר החשוב:מדיה חברתית עושים עם […]

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט

קטגוריות