מדיה חברתית- הפרדוקס העיסקי

נושא: ארגונים גיוס ברשת מיתוג אישי פרסום ושיווק פורסם בתאריך: 19 באוקטובר 2009 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

שני סקרים נערכו בארה"ב ביוני ואוגוסט 2009 דנים בחיבור בין מדיה חברתית לתעסוקה. באופן לא מפתיע מעלים שני הסקרים פרדוקס מעניין. מחד השימוש במדיה חברתית גובר לצרכי שיווק ומציאת עובדים מאידך אנו רואים רב של חברות האוסר על השימוש במדיה חברתית במקומות העבודה.

 

סקר מנהלי מערכות מידע בכירים CIO (בחברות מעל 100 עובדים) אשר נערך באוגוסט 2009 על ידי חברת רוברט האלף מגלה ש-54% מתוך 1400 הנשאלים מדווחים כי נאסר בחברתם השימוש במדיה חברתית בשעות העבודה (דוגמת : טוויטר , פייסבוק , מייספייס)

הסקר מראה:

אוסרים גישה כליל

54%

מאפשרים גישה למטרות עסקיות

19%

מאפשרים גישה מוגבלת למטרות אישיות

16%

מאפשרים גישה חופשית למטרות אישיות

10%

אין תשובה/לא יודעים

   1%

 

100%

"רוברט האלף" עורכי הסקר טוענים כי החשש העיקרי הוא :

  1. אובדן שעות עבודה יקרות
  1. אובדן/ חשיפת מידע רגיש לרשת

 

מדיה חברתית לעסקים

אחת מתוך חמש חברות מאפשרות מדיה חברתית בעבודה עושות זאת בשל צרכים עסקיים. חברות כמו Dell ו-  Starbucks מפגינות נוכחות קבועה ומובילה ברשתות החברתיות לשם בניית קהילת קונים ולקוחות נאמנים. מסתמן שהנושא תלוי בערכי החברה עצמה. הדיון על השימוש במדיה חברתית לעסקים  בולט כשאנו באים לבחון את נושא איתור, מיון וגיוס עובדים. סקר של CareerBuilder  באוגוסט 2009 בו לקחו חלק 2600 מעסיקים הראה ש- 45% מהם משתמשים במדיה חברתית לאיתור, מיון וגיוס עובדים (עליה לעומת 2008 בה דווח על 22%),  11% בסקר האחרון ציינו שהם מתכננים להתחיל השנה להשתמש ברשתות חברתיות.

הסקר מוסיף ומראה שמבין המעסיקים המשתמשים במדיה חברתית לצרכי איתור , מיון וגיוס עובדים , השימוש ברשתות מתחלק לפי :

29%

פייסבוק

26%

לינקדאין

21%

מייספייס

11%

סורקים בלוגים

7%

טוויטר

 

ענפי התעשייה העיקריים המשתמשים במדיה חברתית לאיתור, מיון וגיוס עובדים, לפי הסקר, הן : 63% חברות טכנולוגית מידע ו- 53% חברות המתמחות בשירותים עסקיים.

 

המועמד עבר / לא עבר

אין כבר ויכוח על כך שמעסיקים בוררים מועמדים פוטנציאלים על פי מידע הקשור בשמם באינטרנט.

פסילת מועמדים :

35% מהמעסיקים הסורקים את הרשת אמרו שויתרו על מועמד בשל מידע שמצאו עליו ברשת.

14% ויתרו על מועמד שהשתמש בתכתובת/תכנים שלו בסימנים כגון סמיילי

16% ויתרו על מועמד שהשתמש בבקשת עבודה או תכנים בשפת טקסט בסגנון GR8 (for great)

מועמדים שנשכרו לעבודה :

50% ציינו שהתוכן שנקשר בשם המועמד הצביע על פוטנציאל התאמה גבוה לארגון

39% ציינו שהפרופיל ברשת תמך בפרופיל הנדרש למשרה

38% הצביעו שהמועמד הצטייר כקריאטיבי

(תוצאות סקר מלאות)

 

הפרדוקס

השנה קראנו כתבות רבות מארה"ב בעיקר, על כך שחברות הולכות ובונות תקנונים המגבילים ומגדירים את אפשרות השימוש במדיה חברתית במקום העבודה. מחלקת משאבי אנוש אמונה על קיומם של אלו. משאבי אנוש אשר מחד פיתחו יכולות שימוש במדיה חברתית המסייעת באיתור מיון וגיוס עובדים,  אמורה מאידך שלא להשתמש באתרי מדיה זו למציאת מידע על מועמדים פוטנציאלים על מנת שלא לחשוף עצמם לתביעות. כמו-כן, משאבי אנוש אמורים לאסור או להגביל עובדים מלהשתמש במדיה חברתית בעבודה אך, הן החברה זקוקה  לפעילות זו עבור צרכי השיווק.

 

ככל הנראה בשנה הקרובה תתגבש דרך ביניים שתאפשר לפרדוקס זה קיום פורה שכן לא נראה שהמדיה החברתית הולכת להעלם. או שכן ? מה אתם אומרים ?

 

pic:robert-half-technologys

pic:robert-half-technologys

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

תגובות (5)

 

  1. תודה על הפוסט המעניין. חסר לי נתונים לגבי חיפוש מועמדים בגוגל. אני מאמין שגם במקרה הזה הנתונים יהיו גבוהים..

  2. סבורתני שגוגל הוא חיפוש אלמנטרי. בגדר ברור מאליו.

  3. מאת רון:

    הי גילה
    פוסט מעניין וחשוב (כרגיל)
    לדעתי מעניין לבחון את הקורלציה גם ברמת אופי התפקיד. בתחומי השיווק ושירות הלקוחות למשל, פעילות במדיה החברתית מהווה כלי שיווקי (ניהול בלוגים,השתתפות בדיונים ופורומים וכ"ו) לכן הייתי מצפה שהארגונים יעודדו את השימוש של עובדים ממחלקות אלה ברשתות החברתיות (בקוקה קולה למשל זהו חלק אינטגרלי מהתרבות הארגונית)

    • הי ותודה על התגובה.
      האם אתה מתכוון לקוקה קולה בארץ או בחו"ל…מעניין. אבל זוהי בדיוק הדילמה- איך לשלוט במידע שעובדיך מוצאים החוצה, איך לוודא שהמידע לא מסכן את אבטחת המידע של הארגון וגם מראה אתהחברה באור הרצוי. איך לוודא שאותו עובד שיווק , בזמן שהוא מצייץ בטוויטר לא מבלה עוד שעה מיותרת "על הדרך" עם חבריו בפייסבוק. המדיה החברתית צריכה להתפס ככלי שיווק/שרותי קונבציונלי לארגונים אך הם עדיין לא יודעים איך "לאכול" אותה. זה רק עננין של זמן לדעתי. אני רואה מלא כתבות בחו"ל של דוגמאות ל"תקנונים" שחברות חברו בנושא. :-)

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט