בלוג בקפה דה-מרקר 2- קהילה

נושא: מיתוג אישי פרסום ושיווק תוכן פורסם בתאריך: 29 באוקטובר 2009 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , , , , , , , , ,

השבוע הועלה פוסט אשר פתח סדרת פוסטים בנושא פלטפורמת הבלוגים "קפה דה-מרקר". הסדרה הועלתה בעקבות סדנא שהתקיימה לאחרונה ושאלות שהופנו אלי גם מחברים ב"קפה דה-מרקר".

the-marker-cafe
the-marker-cafe-logo

ברצוני לציין בטרם אתחיל ש"מדיה חברתית", למרות היותה כבר נלמדת באוניברסיטה (ראו פרופ' שיזף רפאלי מאוניברסיטת חיפה) , אינה מדע מדויק והנכתב להלן משלב נתוני סקרים מחו"ל והתנסותי בפרויקטים שונים על פלטפורמה זו. אתם מוזמנים להגיב ולהביע דעתכם בכל שלב, הרווח הנקי הוא של הקוראים.

 סיימנו בפוסט קודם עם  3 סיבות מדוע דווקא "קפה דה-מרקר" יכול להועיל לנו מבחינה עיסקית, סיבות אלו נידונות בהרחבה בסדרת הפוסטים  (אל תשכחו להרשם לקבלת עדכונים על הפוסטים הבאים):   

  1.  אופי קהילה
  2. ממש ידידותי
  3. קדום בגוגל

 

 אז הנה מתחילים :

   

קהילה

קהילה וירטואלית היא קהילה שחבריה מתקשרים בינהם באמצעות בסיס מדיה דיגיטאלית וחולקים בינהם תכנים מסוגים שונים.

בשנים אחרונות פורסמו פוסטים שונים בארץ ובחו"ל הסוקרים את הכללים והנורמות להתנהגות ברשת, ומהותה של קהילה וירטואלית. אין ספק שבכל קהילה, בין אם היא פיזית או וירטואלית מתפתחות נורמות התנהגות הנגזרות בין השאר מאופי חבריה, מיקום במרחב וכלי התקשרות.

נושא הקהילה הוירטואלית חשוב לנו בעיקר כ"משתתפים חדשים" הבאים לקדם מטרה עסקית ולא אישית.

המטרה :  יצירת אינטראקציה אמינה ואטרקטיבית עם קהילת היעד אשר תשמש בסיס להעברת המסרים (העסקיים) החשובים לנו.

השוואה: קהילות "קפה דה-מרקר" ו"תפוז"

השוואה: קהילות "קפה דה-מרקר" ו"תפוז"

 מה הם מאפייני הקהילה הוירטואלית:     

  

 

  1. אינטראקטיביות- חברי הקהילה יכולים לתקשר אחד עם השני בסנכרון מלא או א-סנכרון
  2. ניהול עצמאי- חברי הקהילה קובעים את המיקוד התוכני של הקהילה והיקפו
  3. תכנים- האתר משקף תחומי עניין של הקהילה ונשען על תרומת תכנים מחבריה
  4. תכלית- הקהילה ממלא ומקיימת צרכים משותפים לחבריה
  5. מודל רווח- קהילה לקדום מטרות רווח או לא

בבואנו להשוות את שתי פלטפורמות הבלוגים הפופולאריות "קפה דה-מרקר" ו"תפוז" *נגלה שוני מהותי באופי הקהילות. תפוז אשר ייצרה מספר נקודות מפגש : פורומים, קומונות, בלוגים מתגלה כפלטפורמה חזקה מאד. יש בה קהילות וקומונות ממוקדות נושא ומגוון הנושאים רחב מאד כנ"ל קפה- דה מרקר. אבל השתלבות בתפוז ל"חדשים" הינה קשה יותר ודורשת מאמצים "דפלומטיים". הקהילות וגרעין המשתתפים במרבית הפורומים הוא גרעין קשה והכניסה ל"זרים" במרבית הפורומים דורשת עמידה ב"מבחני אמינות". אם לשבריר שנייה יתפרש כי מטרת השתתפותך היא פרסום עצמי/עיסקי אתה עשוי למצוא עצמך "נסקל באבנים"(וירטואלית) . החברים בפלטפורמה זו קנאים מאד לגרעין הקשה ורואים במקום את ביתם הפרטי. ראוי לציין שאם כוונות המשתתף החדש נראות "תמימות" ו"כנות" (דהיינו מתייחסות באופן טהור לנושא הפורום/קהילה)  הוא בהחלט יתקבל באהדה, ברכות ועידוד להמשך פעילות. לכן, נדרשת כאן מיומנות של הליכה בין הטיפות.

ב"קפה דה-מרקר" מתגלות קהילות סובלניות ופתוחות יותר ל"חדשים". הקהילות "מקבלות בהבנה" נסיונות עיסקיים אפילו אם הם לעיתים בוטים. הן מאפשרות דיון ללא שום סייג כל עוד המשתתף עומד בכללים שקבע מנהל הקהילה.

כרטיס אישי ב"קפה-דה מרקר"

כרטיס אישי ב"קפה-דה מרקר"

 בשלב זה אולי תגרדו בראשכם ותשלחו לחלל האוויר את השאלה  "רגע , מדוע בעצם ההבדל הזה ?". שאלה טובה. אני נאלצת לאכזב אתכם, אנני מתיימרת להציג תשובה. אוכל לציין כי "קפה דה-מרקר" קם ביסודו כרשת עסקית למטרת נטוורקינג ומן הסתם מטרה זו התוותה את אופי הקהילות לדורות הבאים. "תפוז" הינו אתר המשמש את המשתתף לנושאים שונים החל מביקור חד פעמי לחיפוש תשובה לשאלה בוערת ועד לחברות בקומונה בנושאי תפירה הנפגשת גם מחוץ ל"תפוז". יתכן וטווח גילאים רחב מאד ופיזור צרכים רחב בקרב משתתפי תפוז מייצרים קהילה סגורה החשדנית כלפי "זרים".

אם תתבוננו בנפשות הפועלות בפורומים בתפוז , יותר מ-90% משתמשים בשמות בדויים ופרופיל החבר הינו עם תמונה בדויה. לרב פרטים רבים בפרופיל לא מולאו. לעומת זאת ב"קפה דה-מרקר"  אמנם יש חברים עם שמות בדויים אך, מרביתם עם תמונה גלויה והם פועלים בשמם האמיתי, כוונותיהם מוצהרות וכרטיסם מזמין.

    

כרטיס אישי ב"תפוז"
כרטיס אישי ב"תפוז"

 אז מה עושים ?

 בבואנו לבחור בין השניים אנו צריכים לשקול :

  1.  האם אופי הקהילה מתאים לי (פן בין-אישי) על מנת שאוכל להתמיד בפעילות
  2. היכן קהל היעד שלי נמצא בכדי שאשיג תוצאות איכותיות בפעולותיי

 שתי הפלטפורמות "חינאמיות". שתיהן יצרניות טראפיק טובות (תנועת גולשים) אם יודעים כיצד לנצל זאת כהלכה. בשתיהן ניתן לקבל ולחלוק תכנים ברמות שונות. ב"קפה דה-מרקר" תצליחו מאד מהר להרגיש שאתם ב"שכונה" ב"תפוז" תרגישו כאילו אתם מטיילים בעיר זרה.

 אתם מוזמנים לקרוא פוסט בנושא נימוסי רשת אשר פרסמתי לפני מספר חודשים.

ומעבר לכך, זכרו תמיד, קהילה וירטואלית היא כמו קהילה פיזית :

  • נהגו באותה מידת רגישות חברתית/דיפלומטית כמו במציאות ואף יותר.
  • אל תגררו לויכוחים.
  • אל תרדו לפסים אישיים.
  • היו נדיבים. כאשר תתנו לאחרים, זה בסוף יחזור אליכם, אולי לא תוך חודש , אך זה יחזור.
  • חייכו- תמיד חייכו. אדם מחייך ומאושר משדר זאת גם באופן כתיבתו והתנהלותו ברשת.

 

הפוסט הבא בסדרה יהיה יותר טכני וידון בממשק המשתמש של  "קפה דה-מרקר" וטיפים לשימוש יעיל.

אשמח מאד לשמוע תגובותיכם, התנסויותיכם, כל הערה תתרום לכולנו.

 

 

לקריאת פוסט ראשון בסדרה

 

*הערה -ניסיוני האישי ב"תפוז" הוא רב שנים. בתחילה תחת שם בדוי lia270905 מאחר וצרכי היו אישים. כאשר הם הפכו עסקיים פתחתי פרופיל חדש תחת שמי "גילה גדעון" . הנתונים אשר הבאתי להלן נובעים מתוך ניסיונות יזומים לייצר מצבים שונים בפורומים על מנת לבחון את תגובות המשתתפים. פעמים רבות נדרשתי לניסוחים דיפלומטיים על מנת לצאת מהתנגחויות יזומות של חבר קהילה הקנאי לה.

  

חומר קריאה למעוניינים להעמיק

  1. A Typology of Virtual Communities:
    A Multi-Disciplinary Foundation for Future Research
    Constance Elise Porter   University of Notre Dame http://jcmc.indiana.edu/vol10/issue1/porter.html#second
  2.  Minitrack Virtual Communities & Virtual Worlds. 15th Americas Conference on Information Systems /August 06-09 2009, San Francisco, California, USA http://www.virtual-community.org/index.php/Main_Page
  3.  Virtual Community to Promote Real Collaboration http://blogs.capella.edu/organizationalperspectives/2009/06/12/virtual-community-to-promote-real-collaboration/

 

שתפו ותיהנו:
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Bookmarks
  • Live
  • email
  • Print
  • Digg
  • del.icio.us
  • MySpace
  • Technorati
  • Blogosphere News
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Tumblr

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • כתיבה לבלוג- מתי וכמה?
    שאלות אלו תמיד עולות עם תחילת הכתיבה לבלוג. כל כמה זמן צריך לכתוב פוסט? כמה פוסטים בשבוע ? כל שבוע?. שאלה זו חשובה מאד והתשובה לה היא תמציתית : ...
  • הקשר בין מעורבות חברה ב”מדיה חברתית” לבין הכנסותיה-מחקר חדש
    מחקר חדש הבודק את הקורלציה של נוכחות מותג במדיה חברתית לבין הצלחתו הכלכלית...
  • בלוג בקפה דה מרקר – 1
    לאחרונה, וכן בעקבות הסדנא האחרונה בה לימדתי על כתיבת בלוגים בקפה דה מרקר פנו אלי, ושלחו לי שאלות רבות שהביאו אותי להבנה שאמנם קפה דה מרקר ידוע לרבים אך, רבים במקביל עדיין לא יודעים כיצד לנצל פלטפורמה ...
  • חשיפה- כיצד חברת LivePerson עושה מדיה חברתית
    נועה אדמסקי, מנהלת מוצר בסטרט אפ לייבפרסון (LIVEPERSON) חולקת עימנו את הדרך בה חברת לייבפרסון "עושה" מדיה חברתית. ...
  • מי צריך את טוויטר
    לקוחות שואלים אותי "אני צריך את זה? למה זה טוב?", "מה בכלל עושים שם?". אז הנה לכם תשובה קצרה, תכליתית שתעשה לכם סדר בראש. ויסלחו לי כל מכורי טוויטר. אני מכבדת אתכם אך, אתם המיעוט, הרב בעצם.......

תגובות (6)

 

  1. [...] בלוג בקפה דה-מרקר 2- קהילה Share and Enjoy: [...]

  2. מאת אמיר כהן:

    אהבתי את ההשוואה בין דה מרקר לתפוז והיא מדוייקת מאוד…
    אמיר :)

  3. מאת בן,בן:

    אתר ידידותי,חם,רגיש,ואוהב,כן ממש ככה.ואם להשוות אז ההבדל הוא בכך שדה מרקר משדר פן בוגר יותר משהו, והגולשים יותר מישפחתיים,והייתי אפילו מעז לומר פחות עויינים לזרים במיוחד. אך יחד עם זאת אי אפשר להגיד: תפוז אתר משעמם, או בקיצור לא טוב,לא ממש לא.נכון כי בדה מרקר ישנם כמה פלצנים,וקשה מאוד להתחבר איתם ורטואלית, אך הרוב אכן באמת חברותיים,עד כדי מישפחתיים,לשימחתי הגדולה.ואסיים בהרבה הרבה תודה,והערכה לדה מרקר,ואיך לא לגילה גידעון..

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט