הקשר בין מעורבות חברה ב"מדיה חברתית" לבין הכנסותיה-מחקר חדש

נושא: ארגונים מיתוג אישי פרסום ושיווק תוכן פורסם בתאריך: 21 ביולי 2009 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , , , , , , , , ,


ENGAGEMENTdb: Most Engaged Brands On Social Media

 

 

 

מחקר ראשון מסוגו על היחס בין מידת ההצלחה הכלכלית של 100 המותגים הגדולים בעולם למידת מעורבותם במדיה חברתית. המחקר אשר פורסם על ידי שרלין לי (עומדת בראש חברת יעוץ בתחום מדיה החדשה )וחברת ווטפיינט (פלטפורמה לבניית קהילות וירטואליות) סוקר את מידת הפריסה של המותג בערוצי מדיה חברתית שונים ועומק המעורבות אל מול הצלחותיו הכלכליות בשווקים.

עשרת המובילים הם:

1.   Starbucks (127)

2.   Dell (123)

3.   eBay (115)

4.   Google (105)

5.   Microsoft (103)

6.   Thomson Reuters (101)

7.   Nike (100)

8.   Amazon (88)

9.   SAP (86)

10.   Tie – Yahoo!/Intel (85)

יחס ישיר בין מידת המעורבות למידת ההצלחה הכלכלית

במחקר התגלה כי החברות אשר היו המעורבות ביותר ב"מדיה חברתית" גילו גידול של עד 18% בהכנסות בשנת 2008 לעומת אחרות שירדו בהכנסותיהן.

 

המחקר בחן את האסטרטגיות הבולטות בהן השתמשו החברות סטארבקס, דל,סאפ וטויוטה והממצאים אשר עלו הם :

1.   דגש על איכות ולא על כמות- הקפדה על תכנים חדשים חדשות לבקרים ומענה לתגובות של קוראים. מעורבות גבוהה ופעילה בקהילות.

2.   מעורבות כוללת של החברה במדיה חברתית- במקום למנות אדם או שניים שיעסקו בנושא החברה מערכת את כל עובדיה. כל אחד בהקשרו מייצר נקודת ממשק עם הקהילות ובכך יוצא הלקוח מורווח. נוצרות יותר ויותר נקודות ממשק בין החברה/המותג לקהילה. מהעובד זה דורש מספר דקות ביום בלבד.

3.   התאמה הפעילות לאופי הקהילה- אם הלקוחות של חברה אינם נוטים למעורבות במדיה חברתית ואינם זמינים לערוצים אלו התחל לאט אך בטוח, אחרת תמצא את עצמך מפסיד את השוק בהמשך למתחריך. אינך חייב להשתמש בכל הערוצים אך השתמש לפחות בחלקם.

4.   השקע לטווח ארוך ולעומק- פעילות במדיה חברתית דורשת עיקביות ועומק. אם החברה אינה יכולה לתחזק הרבה ערוצים יש לבחור מספר מצומצם של ערוצים,אך להיות עקביים ולא רק ל"גרד את פני השטח". תכננו לפני תחילת המעורבות מה הכלים העומדים לרשותכם ופעלו בהתאם לכך : מספר אנשים מוקצים לנושא, תקציב לאורך זמן. זיכרו שאין זו פעילות של "זבנג וגמרנו"

 

המחקר המשיך וחילק את החברות השונות לארבע קטגוריות ביחסן ל"מדיה חברתית" :

·     מומחים- חברות אשר זיהו את החשיבות והפכו אותה לפעילות ליבה. לרב מובלות על ידי צוותים מומחים נושא.

·     פרפרים- חברות אשר מבינות את החשיבות של פריסה על ערוצי "מדיה חברתית" רבים אך הן לא יורדות לעומק

·     סלקטיביות- חברות שאשר סימנו לעצמן ערוצים מסוימים ומתמחות בהן. אלו הם חברות שלרב מונחות על ידי עובד "נושא דגל"

·     פרחי קיר- חברות הנמצאות במספר מצומצם של ערוצים וגם באילו הן נוגעות רק על  פני השטח.

 

 

מחקר זה מראה ללא ספק את מידת החשיבות שיש ל"מדיה חברתית" בעבור עסקים. אין ספק שככל שחברה קרובה יותר לקהל לקוחותיה כן ייטב, ומי אם לא המדיה החברתית יכולה לספק אפיקי קרבה שכאלו. בכניסתה ל"מדיה חברתית" על החברה לייצר אסטרטגיה מובנית ולוודא טרם כניסתה קיומם של אמצעים לניהול מדיה חברתית. מדיה חברתית מתחילה ואינה מסתיימת. זוהי פעילות מתמשכת שצריכה להיות מוטמעת בחיי הארגון ופעילותו.

 

אשמח לשמוע דעתכם, האם זוהי התחייבות כבדה מידי לארגון ? האם אתם רואים את התועלת או שמדובר כאן בטרנד בר-חלוף ?

 

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • חשיפה- כיצד חברת LivePerson עושה מדיה חברתית נועה אדמסקי, מנהלת מוצר בסטרט אפ לייבפרסון (LIVEPERSON) חולקת עימנו את הדרך בה חברת לייבפרסון "עושה" מדיה חברתית.
  • מי צריך את טוויטר לקוחות שואלים אותי "אני צריך את זה? למה זה טוב?", "מה בכלל עושים שם?". אז הנה לכם תשובה קצרה, תכליתית שתעשה לכם סדר בראש. ויסלחו לי כל מכורי טוויטר. אני מכבדת אתכם אך, אתם המיעוט, הרב […]
  • מדיה חברתית-איך קושרים את כל החוטים בקצרה ועל רגל אחת- איך קושרים את כל כלי המדיה החברתית יחד לטובת העסק שלך !
  • שאלתם שאלות- הנה תשובות בעקבות פוסטים אחרונים פנו אלי קוראים בשאלות. עלה בדעתי שנכון יהיה לענות לכולם בצורה מרוכזת ולפרסם את השאלות. פוסט זה יתעדכן בהתאם לשאלות הקוראים כך שתוכלו לחזור ולמצוא מידע חדש ללימוד […]
  • יועץ מדיה חברתית – כל אחד יכול ? מי הוא יועץ מדיה חברתית? נראה כי כל עצמאי או חברה בתחומי ענין הקרובים לאינטרנט מספחים לעצמם את התואר. איך ידע "האזרח הקטן" מי הוא מי ומי הוא רק "כזה כאילו" . פוסט הנוגע בנקודת האבסורד וקטע […]

תגובות (8)

 

  1. מאת He - Imcouple:

    מחקר בהחלט מעניין, אבל מתוך התוצאות עולה שאלה.

    רוב ה"זוכים" הינם חברות שמתעסקות בתחום האינטרנט / מחשוב למעט 3 (או יותר נכון 2.5).

    האם מעורבות במדיה חברתית יכולה לעזור לחברות שלא קשורות לתחום או שקהל שלהן לא מסתובב בתוך המדיה הזאת?

    ויכול להיות בכלל שהטענה שלי שגויה ונובעת מהסיבה ההפוכה שחברות שלא קשורות לתחום לא חושבות בכלל להשקיע במדיה החברתית ולכן אין לה השפעה עליהן.

    סתם נקודה למחשבה.

  2. בוקר טוב לך- אנני בטוחה שאתה צודק לחלוטין. אין ספק שה-early adopters הן כנראה חברות הטכנולוגיה /תוכנה בגלל אופיין וקלות האימוץ של טכנולוגיות חדשות והנגישות והידע הזמין לנושא. זה אותו דבר כמו ה-early adapters בתחום המשתתמשים הפרטיים. אני אישית הייתי עדה לכך שהמשתמשים הראשונים לדוגמא בישראל ב"לינקדאין" בשנת 2004-2005 היו אנשי טכנולוגיה מתעשיית ההיטק. רק בשנה האחרונה אתה רואה כניסה מסיבית של מאמנים,עורכי דין,אנשי מדיה וכו.

    אם תסקור את 10 המותגים המובילים במחקר זה תראה שמתוך 10 , 4 כולל זו במקום הראשון אינן חברות טכנולוגיה כלל.
    אם תבדוק את 20 המותגים הראשונים תגלה ש- 50% מהם אינן מותגי טכנולוגיה כלל וכלל.

    אי לכך בהחלט ניתן לראות שמעורבות במדיה חברתית יכולה לעזור לכל סוג חברה- השאלה היא לאיזה עומק מחויבות החברה נכנסת ועד כמה היא באמת הופכת מעורבת ב"קהילה"
    יום מקסים שיהיה
    גילה

  3. מאת רון דותן:

    הי גילה,
    אכן מחקר מעניין ורלבנטי.
    מעניין יהיה לבחון בארץ האם ניתן להגיע לתוצאות כאלה.
    מי לדעתך הארגונים שניתן ליישם אצלם כבר כיום אסטרטגיית מדיה חברתית ראויה?
    (לי יש כמה מועמדים …)
    יום מצויין

    • אני חושבת שכל ארגון יכול להכנס לזה כולל ארגונים שלא למטרות רווח לדוגמא. אבל ארגונים שלכאורה לא לוקחים כאן "סיכון פיננסי" יהיו למשל חברות בתחום המוצרים לתינוקות ואימהות טריות| משחקי מחשב וגאגנטים הפונים לשוק של 15-30 והברור מאליו , ספקיות תקשורת כגון חברות הסלולאר. כל תחום המובייל רותח ופשוט דורש להתכנס מיידית לנושא
      פה זה רווח נקי !!!
      יום טוב . גילה

  4. מאת עידו:

    פוסט נפלא גילה אין ספק שמי שלא משתמש במדיה החברתית
    בין אם הותא תאגיד ענק , עסק קטן או אדם פרטי
    מפספס את הפוטנציאל הגדול והאפקטיבי ביותר לשיווק ומיתוג
    תודה על הפוסט הנפלא

    עידו

  5. בוקר טוב עידו,אפרופו, הצצתי אתמול ב"מגנט" שלכם והוא צומח יפה. אמנם ביתי קדחה אמש מחום אך הצלחתי להאזין לוובינר האחרון ואהבתי :-)

  6. מאת אמיר:

    Early Adopters, ולא Early Adapters

    Early Adopters == מאמצים מקדימים (מלשון אימוץ, כן?)

    Early Adapters == מתאמים מקדימים (זה נשמע כמו קשקוש כי זה מה שזה: מתאמים כמו בין תקע אמריקאי לתקע ישראלי של חשמל)

    אם את כותבת על מדיה חברתי כדאי להבין במונחים.

    • אמיר, תודה רבה לך על ההארה. טעויות קורות. אנגלית אננה שפת אימי. שני המילים מוכרות ואין שגיאת כתיב מעידה על חוסר הבנה של תחום.הייתי רואה זאת יותר לחומרה אם זה היה מופיע בפוסט עצמו ולא בתגובה. התגובה נכתבת מהר ולא בהכרח נעשית עליה הגהה. תודה לך שוב על תשומת הלב והזמן שהקדשת.

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט