איך לא עושים "מדיה חברתית"

נושא: ארגונים פרסום ושיווק תוכן פורסם בתאריך: 18 בינואר 2010 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , , , , , ,

היום אחר הצהרים ניהלתי שיחה עם מעצב אופנה השוקל כניסה ל"מדיה חברתית" אך עדיין לא הבין את זירת ההתרחשות בה היא נטועה ואיך זה משמש את המיתוג שלו.  לאחר שיחתינו ניגשתי למחשב בכוונה למצוא לו דוגמאות של מותגי אפנה שונים בעולם והאופן בו הם "עושים" "מדיה חברתית" (כאשר אעשה זאת אעדכן אתכם במידע). אך בדרך, נתקלתי דווקא בדוגמא קלסית, שכאילו הוצאה מספר לימוד על איך לא "עושים" מדיה חברתית.

שקלתי מספר פעמים האם באמת כדאי לכתוב זאת מאחר וארצנו כה קטנה ובקלות טקסט שכזה עשוי להיתפס כנשכני, עוקצני ולא מפרגן אך במחשבה חמישית שישית ועשירית גיבשתי את הדעה שלימוד מטעות טוב על פני דסקוס תיאוריות לאין סוף. התנצלותי מראש בפני הנוגעים בדבר.

בעת   סרקתי ביעף מיילים הגעתי למייל של google alert (עדכוני דוא"ל של התוצאות הרלוונטיות האחרונות של Google המבוססים על השאלה או הנושא שבחרת) שמשך את תשומת ליבי.  עקבתי אחרי הלינק והגעתי לדף הנ"ל בקפה דה-מרקר.

google-alert-on-social-media-israel

google-alert-on-social-media-israel

 

 

פרופיל בקפה דה-מרקר של מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט

פרופיל בקפה דה-מרקר של מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט

 

הנושא כה תפס את תשומת ליבי בשל הניגוד החריף הנוצר בין ארגון המצהיר על היותו חוקר אינטרנט ("מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט") עם מסר על הרצאה הדנה איך מתרגמים "הון חברתי להון עסקי - למה כל עסק צריך רשת חברתית" , ובמקביל מציג שימוש כה לקוי במדיה עליה הוא מתיימר ללמד !

  הבסיס לתקשורת אישית איכותית באינטרנט מורכב ממספר רבדים, בינהם:

  1. שקיפות
  2. אמינות
  3. דו-שיח
  4. קח-תן

כאשר כל אלו מתקיימים מתאפשר שיח פורה ומוצלח בתוך ים האנשים ברשת.

 טעויות נפוצות בהן לוקה הפרופיל בדוגמא:

  1. הבנת הפלטפורמה עליה אתם פועלים- "קפה דה מרקר "היא פלטפורמת בלוגים נחה וסובלנית מבחינת הקהל היושב בה ,לניהול שיח. יחד עם זאת, שיח מתנהל בין אנשים ולא "מוסדות". רבים שואלים אותי בהרצאות האם ניתן לשים לוגו במקום תמונה או לכתוב רק על פרופיל עסק. לכאורה, למה לא? אך תמיד יש לזכור שאנשים מעדיפים לתקשר עם אנשים. אנשים לא מתקשרים עם לוגו ולא מתקשרים עם "מוסד" . הדוגמא המיידית שאוכל לתת היא פרויקט "ממשל זמין" הרעיון מאחורי פרויקט זה הוא לאפשר לתושבים בישראל לתקשר עם אנשי הממשל עצמו באופן מיידי דרך מדיה חברתית, ולא כתושב מול "מוסד" כפי שכעת.
    פרופיל שגוי ברשת חברתית

    פרופיל שגוי ברשת חברתית

         

      

     

     

     

     

     

      

     

     

     

     

     

  2. "ברומא התנהג  כרומאי"- חברי "קפה דה מרקר"  מנהלים פרופיל בו פרטיהם ותמונותיהם חשופים. ישנם מעטים אשר יסוו עצמם בתמונה מעט ערטילאית וכינוי אך אין הם מסתתרים מאחורי אנונימיות מוחלטת. אם אתם רוצים לקחת חלק בפעילות מולם היו כמוהם. זהו הבסיס לשיתופיות ודו-שיח.
  3. שקיפות ואמינות- האינטרנט הוא מדיום מסרס. הסיבה העיקרית מדוע וידאו קוצר הצלחה כה רבה באינטרנט היא בגלל שהוא מאפשר לנו להחשף לצדדים נוספים בדמות מולה אנו מתקשרים: טון דיבור, הבעת רגשות, התנהלות פיזית ועוד. מאפשר לנו ללמוד על האדם מעבר למראה פניו דרך תמונה וטקסט, בכך להתחבר אליו יותר. מעבר לסקרנים או אוהבי סיכונים, אנשים לא נוטים לנהל תקשורת פתוחה וכנה עם גורם אנונימי ולא ברור. חשיפת פרטים לצורך זה מאפשר את האמירה "הנה אני , אין לי מה להסתיר" שקיפות ולכן, אמינות. מי בינכם ירצה לתקשר עם ארגון עם שם ארוך באנגלית ללא שם נציג או אדם מאחוריו (שהוא גבר בגיל 10?)
  4. ניהול דו-שיח- WEB 2.0 הביאה עימה ,בניגוד לתקופת .WEB 1.0 , כלים המאפשרים "קח ותן" של מידע לסוגיו השונים. בעבר כל חברה הציגה "פלקט" של עצמה באינטרנט כיום עידן זה נגמר. אנשים הם לא פלקט. אנשים הם "עגולים" יותר. לפרסם מסר מכירתי כה ישיר  לא "יחזיק מים" זמן רב ופרופיל זה לא יזכה לקהל.
  5. קח-תן"- אל תבוא לאינטרנט רק במטרה לומר את המסר שלך. מדובר במערכת יחסים. הקהל יהיה נכון לשמוע מסרים שלך לאחר שלמד להכירך , ולהאמין בך.  כשם שלא תיכנס למסיבה ותיגש לכל אחד ותפיץ מסרים שיווקים או תמכור את עצמך באגרסיביות, כך לא תעשה גם במדיה חברתית. לשם כך יש באנרים.
    אל תגיעו למדיה חברתית רק על מנת לומר את המסר שלכם וללא מערכת יחסים קודמת

    אל תגיעו למדיה חברתית רק על מנת לומר את המסר שלכם וללא מערכת יחסים קודמת

     

     

     

     

     

 6. מיתוג-  לא בוצע כל נסיון מיתוג לפרופיל בקפה דה-מרקר. הרי זה פרופיל שאמור ליצג עסק: לוגו של המכון, שימוש בצבעים המאפיינים את אתר הבית ועוד.

  • האתר של מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל אביב

    האתר של מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל אביב

    ונעבור לאתר הבית של המכון :

    הייתי מצפה שמכון הזוכה לחסות גוף פרטי ימצא דרך להקצות תקציב קטן על מנת לעדכן את פלטפורמת אתר הבית, לפחות בכדי שהיא תישתווה לנהוג באינטרנט בן זמננו, ולא כפי שנהוג היה לפני 10 שנים.  לדוגמא:

    שיתוף וסינדיקציה של תכנים אל מקומות אחרים ברחבי הרשת. עצוב לומר שאפילו RSS בסיסי אין באתר זה. בשלב זה אני אעצור כי, זה עשוי להיות מביך לצפות מאתר שאין לו RSS להפעיל חשבון טוויטר או לנהל בלוג בו יכתבו מידי פעם ראשי חוקריו. אפילו אולי לפתוח להם חשבונות ברשתות מרכזיות כמו לינקדאין. שלא לדבר על פייסבוק. ניחא.

  • אפרופו- המקבילה האמריקאית למכון זה היא Pew Research  

    קריאה נוספת:

    מדיה חברתית כחול לבן במשרד התמ"ת- מקרה מבחן 

    בלוג בקפה דה מרקר – 1 

    בלוג בקפה דה-מרקר 2- קהילה

     

     

     

     

     

     

     

     

    אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

    תגובות (9)

     

    1. […] This post was mentioned on Twitter by Gila Gideon, Lior Sion. Lior Sion said: איך לא "לעשות מדיה חברתית" – צודקת: http://bit.ly/6hHXMe […]

    2. מידע מעניין ויעיל, תודה רבה!

    3. מאת רונן עפר:

      כל מילה בסלע.
      אכן דוגמא מעניינת ל"איך לא".

      רונן

    4. והכי לא מובן – זה מה פתאום "נטוויז'ן"?
      המותג הזה לא תפוס כבר?

    יש לך מה להגיד? הגב לפוסט