פייסבוק כבר לא בחינם

נושא: פייסבוק פרסום ושיווק פורסם בתאריך: 13 בינואר 2014 מאת: גילה גדעון
תגיות: , ,

מה אכפת לכם, תנו לי רגע להיות "פולניה", תנו לי לשניה לומר "אמרתי לכם". ביולי 2010 כתבתי פוסט בשם "מדיה חברתית בחינם? סבתא אומרת אין דברים בחינם" ובפוסט זה הסברתי כיצד אף מתנה אינה בחינם, גם לא ברשת. שלוש שנים מאוחר יותר והנה אנו כופפים ראשינו תחת גזירות פייסבוק ונאלצים לבלוע אותן אחת-אחת. למה? כי אנו כבר מושקעים בפייסבוק פיזית ונפשית או שמספרים לנו שכולם בפייסבוק ואי אפשר בלעדיה, בעיקר אנו נתפסים באשליה של פייסבוק היא בקלי קלות.

יוצא מכך שאתם כעסק סומכים על פייסבוק, ומשקיעים מזמנכם והונכם בפיתוח עמוד בפייסבוק. האם עצרתם לרגע לבדוק אילו עסקים באמת מצליחים בפייסבוק? המצליחנים הם מומחי השיווק באינטרנט. אלו המוכרים לכם שרותי הקמה וניהול עמודים בפייסבוק, ניהול קמפיינים פרסומיים בפייסבוק וקורסים איך להצליח בן יום בפייסבוק. מנגד עומדים המותגים הגדולים, אף הם ב"מצליחנים", הם בעלי העמודים המנוהלים בתקציבים של עשרות אלפי שקלים בתוך סוכנויות המדיה ומשרדי הפרסום. כמה עסקים קטנים-בינוניים מצליחים בזירה זו בייחוד אם הם מנהלים עמוד לבד? בינך לביני, כמה זמן תוכל אתה להשקיע בעבור לימוד הנושא, גיבוש תוכנית אסטרטגית לניהול עמוד הפייסבוק, לגבש קריאטיב, לייצר תכנים ועוד…

נוכחות אורגנית בניוז פיד תלך ותדעך

אז אם עד כה לא הבנו, לא ידענו או עצמנו עיניים מהדרך שבה הדברים באמת מתרחשים, לקראת סוף שנת 2013 חטפנו את הסתירה, זו שעסקים הקטנים קרוב לוודאי כלל לא מודעים אליה. דיבורים נשמעו ברשת שעמודי פייסבוק מקבלים לפתע פחות חשיפה אורגנית בפיד (להבדיל מפרסום ממומן). חברות גדולות בחו"ל העוסקות בניהול עמודי פייסבוק ועוקבות אחר תוצאות לקוחותיהם דיווחו על נפילה בחשיפה אורגנית של עמודים. אם לפני שנה הודתה פייסבוק שעמוד נחשף רק ל 16% מאוהדיו בניוז פיד (הידעת?) , כעת דווח שהמצב הוחמר וירד לפי נתוני אחת מסוכנויות המדיה ל 2.5% . כלומר 3 מתוך 100 בעצם יראו את פרסומי העמוד שלך. אם כך, בואו נעשה חשבון זריז של עמוד בינוני-קטן , בין 500 ל 1000 אוהדים, מה סיכוייו להראות? האם זו הפייסבוק לה ייחלנו? חברה קטנה שטרחה לאסוף 1000 אוהדים ב"דם יזע ודמעות" או כסף , תזכה שפחות ממאה מאוהדיה שביקשו לקבל עדכונים, אכן באמת יראו את עדכוניה.

מי מוביל בפייסבוק- מותגים מובילים בפייסבוק ינואר 2014 על פי Facebakers.com

בתחילת דצמבר 2013 פייסבוק מפרסמת באופן גלוי ששינתה את האלגוריתם הקובע איזה תוכן יגיע לניוזפיד. כעת הפוסטים שיופיעו הם שקלול של שעור ההקלקה של החברים שלך. פייסבוק מסבירה זאת בצורך לסנן תוכן ולהגיש לך, המשתמש, תוכן ברמה גבוהה שיהיה עדכני ויעניין אותך באופן אישי או כהגדרת פייסבוק High Quality Content

ניוז פיד -שינוי האלגוריתם בפייסבוק סוף 2013

מתוך מדריך פייסבוק

ועוד נאמר על ידי פייסבוק:

"We expect this trend to continue as the competition for each story remains strong and we focus on quality."

"organic distribution of an individual Page's posts to gradually decline over time," then it suggests, "to maximize delivery of your message in News Feed, your brand should consider using paid distribution."

פייסבוק אוהבת את העסקים הקטנים?

פייסבוק הצהירה שדעתה מכוונת אל הלקוחות הקטנים (SMB). עבורם היא גורסת שפישטה השנה וערכה את מערכת פרסום המודעות על מנת לאפשר מיקוד קהלים אפקטיבי יותר. עם קהל של 25 מליון עמודי חברה (שרק 1 מליון מתוכם פעיל) אין ספק שיש פה שוק אטרקטיבי. למה לתת לו לחמוק ולקבל שירות בחינם?


בשלב זה יתכן שכבר עשיתם את הסיכום לבד בראש:

במהלך השנים האחרונות ההופעה בניוזפיד הופכת אתגר קשה מיום ליום. פייסבוק אומרת שהיא חייבת לעדכן את האלגוריתם בגלל כמות התוכן הגוברת כדי ליצור דרך סינון אפקטיבית שתחליט מה החומר המתאים לך לקרוא. מצד שני פייסבוק חיה מהפרסום הממומן שאתם רוכשים והיא מנסחת במילים ברורות שכעת , לאחר השינוי האחרון , הדרך להתבלט היא באמצעות רכישת פרסום ממומן.

מדוע בכל זאת צריך להיות בפייסבוק

כעת אנטוש לרגע את כובע ה"פולניה" ואחבוש את כובע ה"יועצת מדיה חברתית" ואומר שאין פייסבוק אינה כוח שאפשר להתכחש או להתעלם ממנו. אף אחד לא יכול להתעלם מסטטיסטיקות.

פייסבוק מאפשרת לפתוח עמוד חברה בחינם אשר יעלה גבוה בתוצאות גוגל גם ללא ניהול אינטנסיבי (למרות שגוגל+ בקרוב תשיג גם את היעד הזה, זהו כלי מעולה ליצירת נוכחות של מותג.

אם אתם כישרון בתחום הקריאטיב, זמנכם בידכם ואין לכם התנגדות עיסקית להיות מושקעים בתפעול עמוד פייסבוק, יש סיכוי שתצליחו בהוצאות סבירות מאד לייצר נוכחות סבירה.

פייסבוק היא אפליקציית הנייד הפופולארית ביותר כיום בעולם לטלפונים חכמים. 66% מהשיתוף באייפונים לדוגמא נעשה דרך אפליקציית פייסבוק. בכך מאפשרת לחברות בניית נוכחות ממותגת מותאמת לעולם המובייל כולל מערכת פרסום מותאמת. הרי ברור שתרצו שהעסק שלכם ייקח חלק בחגיגת המובייל, לא?

לסיכום, בדקו את ה"כלה" היטב כי אין מתנות חינם, אין קסמים ואין קיצורי דרך. אם זה נראה לכם חינם בדקו תמיד מה Trade Off, כלומר, מה בכל זאת אתם נותנים בתמורה: האם זה זמנכם על לימוד וטעויות או שאתם משלמים לספק שינהל לכם את העמוד , האם שמתם לב שברגע שתרצו לחבר אפליקציות לעמוד שיראו ייצוגיות זה כבר כרוך בתשלום.

מה ניסיונכם אומר, כיתבו לי למטה,  האם מצאתם דרך הזהב לנהל את עבודתכם למול ניהול נוכחות אפקטיבית בפייסבוק, נוכחות שבאמת מייצרת לכם טראפיק רלוונטי?

*תוספת 19/1/14-

לאחר כתיבת פוסט זה, מייקל אמיר הוסיף פוסט בבלוג שלו ובו הוא מתייחס ומרחיב בנושא- מומלץ לקריאה עמודי פייסבוק לעצמאיים כבר לא עובדים

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • השינוי החדש בניוז פיד של פייסבוק פייסבוק טוענת מבדיקות שערכה, שהחדשות שהכי מעניינות אותנו הן הודעות טקסט ובעיקר הודעות טקסט מחברים ( text status updates ) ולכן מעכשיו אלו תעלנה בעדיפות גבוה יותר. זה בנוסף לשינוי שפייסבוק […]
  • חנות בפייסבוק בחינם- Payvment מסחר אלקטרוני חברת Payvment מציעה קניון בחשיפה בנלאומית בינלאומית מעל פלטפורמת הפייסבוק וכעת הוא בחינם (כן, שמעתם טוב). מעל 50000 מותגים וסוחרים ומליון מוצרים כבר מוצגים בקניון, אמנים, סוחרים קטנים, […]
  • האם פייסבוק מתאימה לחברות B2B? התפתחותה של פייסבוק כפלטפורמה חברתית, צמיחתה מתוך חברת הסטודנטים באקדמיה ואפליקציות המשחקים הרבות בה (ראה פארמוויל) תייגו אותה כפלטפורמה אידאלית לשיווק של חברות Business to consumer) […]
  • פייסבוק בעסקים- שקפים מתוך מצגת קורס לשימושכם שקפים מתוך סדנת חצי יום לעסקים על פייסבוק. השקפים הם לשימוש אישי אין להעתיק או להשתמש בחומרים. כמו כן, פייסבוק מתעדכנת ומתחדשת על בסיס קבוע והשינויים בה הם תמידיים לכן, מומלץ […]
  • סטטיסטיקות ועובדות על פייסבוק 2010-2011 500 מליון משתמשים. 1 מתוך 13 איש על פני כדור הארץ חברים בפייסבוק. גילאי 35+ מהווים כיום מעל 30% ממשתמשי הפלטפורמה. Via: Online […]

תגובות (7)

 

  1. מאת מירב שביט:

    אף אחד לא טוען כבר שלוש שנים שפייסבוק הוא חינמי. ולהיפך, כל העסקים הקטנים כבר מזמן נדרשים להשקיע כסף ולא מעט כדי שיראו אותם בפייסבוק.
    עסקים קטנים מתחומים שונים, ספרים,(מעצבי שיער) מאמנים אישיים, יזמים, יוצרי סדנאות למינהם, כיום מייצרים לקוחות מפייסבוק דרך פרסום ממומן חכם.
    פייסבוק חינם לא עובד כמעט לאף אחד קרוב לשנתיים.

    • הי מירב, מה נישמע? כייף לראות אותך פה. פרסום ממומן זה נהדר ותמיד היה אפקטיבי. עם זאת –
      השינוי הגדול הוא התלות של מנהל עמוד בפרסום, וזה הפך אקוטי החל מדצמבר השנה. בעוד שבעבר בעלי עמוד קריאטיביים יכלו להפיק תוכן מושך שייצר משיכה אורגנית מהפיד, כיום זה מעט בלתי אפשרי.
      באומרי "חינם" אני מתייחסת לכלל הציבור שאני עדיין פוגשת בשיחות טלפון המניח שמאחר ופתיחת עמוד אינה כרוכה בתשלום, יתכן ו"יסתדרו" לבד, כולל התקנת אפליקציות חינמיות… כל אלו הרי מוצאים עצמם משלמים אחרי חודש-חודשיים של ניסיונות כסף על קורס :-) או משאבי זמן על לימוד עצמי.
      כמובן שאין פה מילה רעה על הקורסים למינהם – כל עוד אדם נכנס לפייסבוק מפוקח מ"אשליות" :-)

      • מאת מירב שביט:

        זה בדיוק התפקיד של כל מי שמעביר הדרכה. שאין חינם.ולא מהיום, ובטח לא מדצמבר. את יכולה לראות בעמוד שלי שאני מלפני שנתיים אומרת שגם אם אתה קריאטיבי בטרוף, כדי להגיע ללקוחות באופן רציף, אתה חייב לפרסם. אלא אם יש לך רשימת תפוצה של כמה אנשים ואז ניתן לשלם פחות לפייסבוק.

        מי שלא אמר את זה , בעייני לא הוגן.
        התפוצה האורגנית כבר שנתיים עלובה, היום היא פתטית. ואז היה חסר שלא היית מפרסם כל יום בדף איזה צניחה היית חוטף.

  2. מאת מיכאל:

    סליחה, אבל שום סוכנות לא מנהלת לנו את הדף. לא היינו ראשונים אם כן.

    מיכאל, סופר-פארם

    • הי מיכאל, שמחה שאתה מגיב כאן. אני זוכרת כשהצגתם את ה case study שלכם בכנס של "איגוד יועצי התקשורת ויח"צ". http://bit.ly/1djHZE6
      הסיפור שלכם בהחלט מעניין והוא סוג של ספור הצלחה. אתם בחנתם את הנושא מלכתחילה לעומק, נקטתם באסטרטגיה מכוונת, ויש לכם כח אדם שהתאים ייעודית לטפל בתחום (מחלקת שיווק ומחלקת יח"צ). למותג שלכם יש "תכנים" בשפע ואינכם נדרשים לסעיף הוצאה נוסף של תוכן שעסק רגיל לא לא מורגל בו (תוכן וקריאטיב הם מזוללי התקציב הראשיים) , כמו כן יש לכם אלמנט משיכה משמעותי של קופונים והנחות שהוא חלק מתוכנית השיווק שלכם ללא קשר לפייסבוק. ללא פייסבוק ועם פייסבוק- עבודת השיווק שלכם היא ללא רבב.
      אשמח לשוחח איתך טלפונית עבור פוסט ייחודי בנושא האסטרטגיה שלכם. דעתך?

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט