"גלילא" חולקת מנסיונה בשיווק באינטרנט

נושא: פרסום ושיווק פורסם בתאריך: 13 בדצמבר 2010 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , , , ,

בפוסט "עסקים קטנים" שנכתב עבור מגזין  התיירות Room Service פרסתי תמונת מצב עכשווית לעסקים קטנים במדיה החברתית. על מנת לעגן את הדברים בקרקע המציאות חשבתי שאין טוב יותר מלתת ל "עסק קטן" לשאת את דברו, ולספר על ניסיונו.

הכירו את גלילא

אסתי מנהלת מיזם "גלילא"אסתי יצרה עימי קשר לפני קיץ 2010 ובאמתחתה תהיות רבות בנושא שיווק באינטרנט. תחום השווק ברשתות חברתיות בעיקר נשא סימן שאלה גדול. אסתי, אשת תוכנה מהגליל, אשר הקימה את "גלילא" במאי 2010, חיפשה דרך ליצר "פריצה" בעלויות מזעריות. "גלילא" עבורה הוא סוג של הגשמת חלום , בית מלון/ נופש לנשים בלבד החוגג ומעצים את הנשיות והחברותא הנשית. מיזם שעדיין אין כמותו בישראל. אסתי הגיע עם יתרון. כמהנדסת תוכנה שעסקה בשיווק ופיתוח עסקי, זמן הסתגלותה לכאורה היה מהיר יותר. אסתי בנתה לבדה את אתר הבית של העסק ושינסה מותניים כעת לשווק אותו לבד ברשת.

מדוע להיכנס למדיה חברתית?

בעיני אסתי האינטרנט והמדיה החברתית בפרט נשאו הבטחה לחשוף את המיזם לכמה שיותר אנשים בעלויות אפסיות, כלומר: פרסום בחינם.  דבר אטרקטיבי ביותר עבור מיזם מתחיל עם תקציב מוגבל. כניסה לתחום זה בהחלט לוותה בחששות, כפי שמספרת אסתי:  "בהתחלה חששתי מהחשיפה באינטרנט, מהצורך להיחשף בפן האישי בכדי לקדם את העסק , פחדתי מחשיפת יתר. לאחר שהתחלתי לפעול ברשת הבנתי שהחשש הוא גם מ"התמכרות", עלה כעת הצורך לשים גבולות. אחרי הכל, פתאום את מגלה שפייסבוק נותן במה ומיקרופון בקצות האצבעות וכל מה שצריך זה לדבר. יותר מאוחר הגיע  ההבנה כיצד בעצם צריך להראות התמהיל הנכון".

אתגרים וטעויות

אסתי מספרת שעמד בפניה אתגר " אין בארץ מיזם דומה לשלי– בית מלון/נופש לנשים בלבד המתאפיין בדגש על חברותא נשית ותכנים, אין אפילו קונספט כזה. גיליתי קושי רב באיתור מילות חיפוש רלוונטיות לתחומי בעבור פרסום בגוגל לדוגמא. המסקנה עבורי היתה שפרסום בגוגל איננו רלוונטי עבורי.  לעומת זאת כשבחנתי את הפרסום בפייסבוק, גיליתי שאני יכולה לפנות ישירות לקהל היעד שלי: נשים בטווח גילאים מוגדר".

אסתי מוסיפה ומספרת שאי אפשר כנראה להימנע מטעויות בדרך. לדבריה  " לשכור סיוע מקצועי בנושא "מדיה חברתית" היה שאלה תקציבית. יש כמובן מחירים להחלטה זו. למשל, לא הבנתי כוחו של "עמוד" בפייסבוק. עד היום התפקוד שלי שם לקוי. מה שלא היה קורה לאיש מקצוע ב "מדיה חברתית". נוכחתי גם לדעת שהדרך בה פועלים מנהלי מדיה חברתית לא תתאים לי. אין לי את האנרגיה להשקיע בהודעות "חכמות" המעוררות תגובה של עשרות אנשים לפעמים שלוש פעמים ביום….אני לא מרבה "לדבר הרבה""

הרכב הפעילות במדיה חברתית

לשאלתי מה אסתי עושה במדיה חברתית בכדי לקדם את העסק, ענתה: "אני מחזיקה בפרופיל אישי בפייסבוק על שם העסק, ולאחר שהבנתי מה זה בעצם "עמוד" , פתחתי גם אחד כזה. עדיין אין לי האומץ לפתוח בלוג, בעיקר משום שאנני מרגישה שיש לי דברים חכמים לומר. יש לי בלוג ב "קפה דה-מרקר" בו אני לא פעילה במיוחד. נהגתי לקחת חלק ולפרסם בדיונים בקהילות השונות אבל אחרי שקיבלתי תגובות לא נעימות מגברים גרושים (בשל המסר של העצמה נשית) החלטתי להימנע מפעילות זו . אני כן בונה לי קשרים דרך לינקדאין ובעיקר – רשימת תפוצה במייל, לאחר שאני מוודאת שהממוענת מסכימה לקבל אימייל פעם בחודש."

למדוד את ההצלחה- ROI

"מספר הכניסות לאתר הבית של "גלילא" דרך פייסבוק הולך ועולה" מספרת אסתי. "הקצתי 250$ ל 5 ימי פירסום בפייסבוק (50$ ליום). כל  50$ הביאו לאתר בין 200 ל 400 כניסות חדשות. תנועה גבוהה יחסית מפייסבוק לאתר המשיכה גם מספר ימים לאחר מכן. סטטוסים שלי בפייסבוק מביאים כניסות אבל כפי שציינתי, אני לא מרבה ל"דבר הרבה".  אני מעדיפה להגיב לסטטוסים/דיונים של מעצבי דעה מעניינים. אין לי מושג אם תגובותיי גורמות לעוד כניסות. קשה לכמת את כמות ההזמנות שהתקבלו מלקוחות שהגיעו אלי באמצעות הפייסבוק אבל זה בהחלט יותר מ 10%. כיום תמהיל השיווק שלי כולל את האינטרנט, מעט חשיפה עיתונאית ובעיקר מפה לאוזן".

טיפ של אסתי לעסק קטן החושב לנסות ערוץ שיווק של "מדיה חברתית" – " האינטרנט על שלל כליו (רשת חברתית, פורומים, לינקים חיצוניים, גוגל) יכול לשמש מנוע אדיר בהגדלת התפוצה. אבל,  לא כל אחד יודע איך לעשות זאת נכון. שיווק במדיה חברתית הוא משימה לא פשוטה הדורשת לא מעט זמן מול המסך. צריך לאהוב את זה או לקחת איש מקצוע. "

תגובת מומחים

עסק קטן העושה את צעדיו הראשונים מנסה לחסוך בשקלים בכל פינה אפשרית כאשר בעל העסק מנסה לעשות בעצם הכל "לבד". לעיתים אכן מצטייר שיש כאן חסכון אך, ההפסד מתבטא לרב בעקומת לימוד גבוהה הכוללת הקדשת זמן רב מצד בעל העסק המלווה בטעויות של "מתחילים" ובמקרים קיצוניים אף פיגעה במוניטין. שני אלו שווים כסף.

מדיה חברתית אננה מדע מדויק. היא אמנם נשענת על תאוריות חברתיות כאלו ואחרות אך רב הידע הוא ידע נצבר של  ניסוי ותהייה וידע עדכני המתחדש יום ביומו של כלים וחידושים בתחום. פעמים רבות נשמע שערוץ שיווק  זה או אחר אינו "עובד" או אינו מתאים בזמן שמלכתחילה לא היה למשתמש את הידע המתאים בכדי לנצלו היטב. דוגמא טובה היא הידע כיצד להתנהל בקהילות ברשת: כיצד להתנסח בכדי "לדבר" לקהל באופן שישמע אותך, שיותיר רושם, באופן שיגרור תגובות נכונות, כך שימנעו מצבים שחוותה לדוגמא אסתי ב"קפה דה-מרקר"  (תגובות גברים ).

שיווק ממומן בגוגל

נושא נוסף השווה בדיקה הוא מסקנתה של אסתי לגבי פרסום בגוגל. מחקר מילות מפתח נכון עשוי היה לשנות מסקנה זו. פניתי ל אסף פז – מנחה WEBSEMINAR, מרכז הדרכה מורשה של גוגל בכדי לקבל חוות דעת מקצועית בנושא מילות מפתח של לעסק "גלילא".

אסף פז וובסמינר קורס מדיה חברתית גוגלאסף מציין שאכן אין חיפושים ממוקדים עבור השירות הספציפי שמציעה אסתי ב"גלילא", אך ניתן להגיע אל הקהל הרלוונטי כאשר הוא יחפש במנוע החיפוש של גוגל ביטויים מאפיינים כגון "ערב נשים" (ביטוי ש מחפשות למעלה  מ-1,000 נשים בממוצע בחודש).  ניתן להציג להן בתוצאות החיפוש מודעה ממומנת שמדברת על "מדוע רק ערב נשים? את מוזמנת לסוף-שבוע שלם של נשים…"

ביטויים נוספים הם: "העצמת נשים" (590 חיפושים בחודש) / "מעגל נשים" (1,000 חיפושים בחודש) / "טיולי נשים" (880 חיפושים בחודש) / "מועדון נשים" (140 חיפושים בחודש) / "נשים בעסקים" (210 חיפושים בחודש) / "סדנאות נשים" (320 חיפושים בחודש).

מלבד זאת – באמצעות הפרסום במערכת GOOGLE ADWORDS ניתן לפרסם גם ברשת מדיה בה יש אלפי אתרים רלוונטיים, בין האתרים הרלוונטיים לתחום של "גלילא" בארץ נמצא את :

  • bwoman.co.il – פורטל הנשים של ישראל
  • iwoman.co.il – פורטל הנשים איי-וומן עבור נשים

ועוד רבים אחרים

עסק קטן אתגר גדול

כפי שאנו רואים הדברים אינם כה פשוטים עבור עסק קטן. המאבק המתמיד בין תקציב קטן אל מול הרצון לייצר פריצה שיווקית גדולה מייצר אתגר לא פשוט. האינטרנט מספק כיום כלים חינאמיים רבים: כלי מדיה חברתית (רשתות חברתיות\ בלוגים\ וידאו), תוכנות חינמיות ופרסום שכל אחד יכול גם בתקציב קטן יחסית (פייסבוק, גוגל) או אפסי לעורר גלים ולהזיז קהל מנקודה אחת לשניה. הידע להשתמש נכון בכל אלו דורש למידה,  וזמן הביצוע הוא זמן יקר. אתה , בעל עסק קטן, נמצא בדיוק באמצע, מה תבחר?

בעלי עסקים הרוצים לספר ולחלוק את ניסיונם במדיה חברתית מוזמנים לשלוח פרטים.

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • חשיפה- כיצד חברת LivePerson עושה מדיה חברתית נועה אדמסקי, מנהלת מוצר בסטרט אפ לייבפרסון (LIVEPERSON) חולקת עימנו את הדרך בה חברת לייבפרסון "עושה" מדיה חברתית.
  • שאלתם שאלות- הנה תשובות בעקבות פוסטים אחרונים פנו אלי קוראים בשאלות. עלה בדעתי שנכון יהיה לענות לכולם בצורה מרוכזת ולפרסם את השאלות. פוסט זה יתעדכן בהתאם לשאלות הקוראים כך שתוכלו לחזור ולמצוא מידע חדש ללימוד […]
  • פייסבוק ככלי עיסקי אנני חובבת של פייסבוק ואנני רואה בו כלי עסקי חזק. תוצאות הטראפיק שראיתי מרשת זו אינם משמעותיים אך, כדאי בכל זאת להכיר מספר ישומים אשר רלונטים לצרכים עסקיים כך שתוכלו להשתמש בהם בעת […]
  • כתיבה לבלוג- מתי וכמה? שאלות אלו תמיד עולות עם תחילת הכתיבה לבלוג. כל כמה זמן צריך לכתוב פוסט? כמה פוסטים בשבוע ? כל שבוע?. שאלה זו חשובה מאד והתשובה לה היא תמציתית […]
  • מי צריך את טוויטר לקוחות שואלים אותי "אני צריך את זה? למה זה טוב?", "מה בכלל עושים שם?". אז הנה לכם תשובה קצרה, תכליתית שתעשה לכם סדר בראש. ויסלחו לי כל מכורי טוויטר. אני מכבדת אתכם אך, אתם המיעוט, הרב […]

תגובות (1)

 

  1. פוסט מאוד מעניין, כיום עסקים קטנים רבים מנסים להכנס ולקדם את העסק דרך "מדיה חברתית".

    הטיפ שלי, להכנס לאט, בתחילה בעיקר כצופה באחרים, ללמוד את "השפה" מה מותר ומה פחות מקובל ובעיקר למצוא את הדרך לשווק ולקדם את העסק בדרך שתראה טבעית ולא נדחפת שלא יראו בכם עוד אחד שעושה SPAM במרחב הוירטואלי.

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט