איך לכתוב פוסט ב-10 שלבים
תגיות: SEO, אופטימיזציה למנועי חיפוש, איך כותבים, בלוג, פוסט, תקציר
במסגרת סדרת הפוסטים האחרונה ה"בלוג העסקי למתחילים", "בלוג עסקי למתחילים חלק שני" ו"כתיבה לבלוג , מתי וכמה", פנו אלי קוראים בשאלות שונות,מרביתן עסקו ב "איך לכתוב פוסט" . לכן, בפוסט הבא אני מביאה בפניכם דעה של הבלוגר ו"חיית רשת" *ניקולאס קרדוט (אין לי כל קשר עסקי עימו) המציגה נקודת מבט אפקטיבית מאד על אופן כתיבת פוסט.
- רישום רעיונות– היו תמיד מוכנים לרשום רעיונות באשר הם צצים לכם : במקלחת, בנסיעה לעבודה, בגינת המשחקים עם הילדים, או במיטה לפני שאתם נרדמים. הכינו כלי רישום או הקליטו עצמכם בנייד בכדי שהרעיון לכתיבת פוסט לא יעלם. רבים מהרעיונות הטובים הם הבזק של התודעה ובאים תוך כדי התעסקות בדבר אחר מתהליך הכתיבה.
- פיתוח הנושא – קחו את אחד הרעיונות שהעלתם לכתיבת פוסט ונסו לרשום תתי נושאים ככל העולה על דעתכם. לעיתים אלו אף יובילו אתכם לנושאי כתיבה חדשים. אל תצנזרו את עצמכם, אל תפעילו שיפוטיות בשלב זה.
- פסקה מקדימה לפוסט– כעת שיש בידכם את הנושא ומספר רעיונות הנגזרים מתוכו שבו ונסחו פסקת פתיחה לפוסט. זכרו : פסקת פתיחה חייבת להיות בעלת טיזר כלשהו. עליה לגרות את מחשבתו של הקורא. היא חייבת להגדיר מה הקורא עומד לקרוא בפוסט לפניו ומדוע כדאי לו לבזבז זמנו היקר על קריאתו.
- פיתוח והרחבת הפסקאות– על כל נושא שצינתם לעצמכם נסו לכתוב פסקה או שניים. חשוב שלא תטרידו עצמכם בשלב זה בדקדוק או שאלות ניסוח אלא תנו למחשבתם לזרום עם הנושא. בהמשך יגיע השלב בו תוכלו להפעיל שיפוט על מה שכתבתם.
- תמונה המייצגת היטב את רוח הנושא – לא מספיק נאמר בנושא. לתמונה יש משקל רב מאד בבלוגים . הן מבחינת SEO של האתר (דאגו למלא לתמונה את שדה ה-ALT) והן במשיכת עניין הקורא אל תוך הפוסט. מקובל בין בלוגרים למקם את התמונה ממש בתחילת הפוסט. תמונה , כותרת הפוסט והפיסקה הראשונה הם שיכריעו אם הקורא ימשיך לקרוא או יעבור הלאה. תמונות חופשיות לשימוש הדורשות רק את איזכור בעליהן למצוא באתר פליקר , ודאו שבמנוע החיפוש אתם מחפשים תמונות תחת ההגדרה creative commons license.
- קריאה מלאה והגהה– זה השלב לקרוא את כל הפוסט מתחילתו עד סופו ולבחון את זרימת ההיגיון בין הפסקאות. האם הבהרת את נקודותיך היטב, בדיקת דקדוק וניסוח. בשלב זה כדאי אף לשבץ את התמונה ולראות את הפוסט (אם יש לכם אופציה זו בתוכנה) בתצוגה מקדימה.
- חזקו את כותרת הפוסט– כותרת יצירתית ומתחכמת לא תשרת את המטרה. כותרת אפקטיבית צריכה להיות בנויה כך שתיקלט טוב על ידי מנוע החיפוש של גוגל. לשם כך היא צריכה להכיל מילות מפתח רלוונטיות. הקפידו שהנוסח יהיה ברור לקורא, ללא כפל משמעות. אם הקורא לא יבין מיד במה מדובר הוא לא יעצור לחשוב , הוא פשוט ימשיך הלאה.
- מילות מפתח ותקציר– בל תשכחו להוסיף את שניהם שכן הם בעלי ערך גבוה עבור מנוע החיפוש של גוגל. התקציר הוא זה שיופיע לדוגמא בהצגת ה-RSS שלכם . עיצה- אני אישית יוצרת את התקציר מתוך הפסקה הראשונה שכן כזכור לכם, זו אמורה להוות את עיקר תמצית רעיון הפוסט. בשלב זה , אם אתם בקיעים בנושא אופטימיזציה למנועי חיפוש , תרצו לעבור ולוודא שהפוסט כתוב לפי ה"כללים".
- הגהה חוזרת לפוסט – רצוי לקרוא את כל הפוסט שוב במצב של תצוגה מקדימה , יתכן ועדיין בשלב זה תמצאו ניסוחים קולעים יותר למשפטים ואולי תרצו להשמיט חלק מהרעיונות. יש כאלו שבשלב זה נותנים לפוסט "לנוח" יום יומיים (אם מתאפשר לכם). כשתקראו אותו שוב לאחר יום יתכן ותראו צורך בליטוש נוסף.
- פרסום
לפני סיום
המלצה לבעלי בלוג חדש / בעל תפוצה נמוכה-
לאחר שפרסמתם את הפוסט מומלץ מאד "לפרסם" אותו ברחבי הרשת. הכניסו תקציר לאינדקסים שונים. צרו לינקים לפוסט ממקומות שונים כפורומים רלוונטיים, תגובות לפוסטים של בלוגרים אחרים בנושא זהה ועוד. מאחר ואין לכם עדיין תפוצת בלוג רחבה זו תהיה הדרך להביא אליכם קוראים.
אז מה דרך הכתיבה שעובדת עבורכם הכי טוב ?
*הפוסט מבוסס על בלוג וספר של הבלוגר ניקולאס קרדוט
אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:
תגובות (15)
חלק מהעצות האלה, כמו למשל עצות 2, 3 ו-4, נכונות לכתיבת כל חיבור, ולמעשה הן נלמדות בבית ספר תיכון בשיעורי הבעה (לפחות כשאני הייתי בתיכון, בתחילת שנות ה-90).
ויש לי עוד עצה: לא להדגיש מילים בלי קשר לשום דבר, כי זה מעצבן את העין.
שלום צחי, אני שמחה שבאת להתארח ואתה לחלוטין צודק בדבריך. בתור אחת שלמדה 5 יחידות ספרותית (מגמה ספרותית) בתיכון וכתבה מאמרים באוניברסיטה, אני בהחלט מודעת לנושא שחלק מהסעיפים הם נכונים לנושא של "כתיבת מאמר" באופן כללי. אך שים לב, פוסט הוא סוג של מאמר. ההבדל בינו לבין מאמר הוא המדיה בה הוא נולד ואליה הוא שייך באופן בסיס הדורשת ממנו לעמוד בחוקים מסויימים. כמו כן- אנא אל תשכח בעוד אתה מכיר את ה"כללים" הללו ,רבים אחרים אינם מכירים אותם. רבים אחרים אינם מודעים , שכחו או לא יודעים כל כך איך לישמם. האמת שנתת כאן רעיון לפוסט מעולה ההבדל בין אופן כתיבת מאמר לאופן כתיבת פוסט.
ודבר אחרון , מבטיחה, בדיוק בשל מה שאמרת ציינתי בתחילת הפוסט שאני מביאה כאן את דבריו של בלוגר ותיק ובר סמכא. זו המלצה מיני רבים לאופן כתיבת פוסט .
לגבי המילים המודגשות צחי- אני מתנצלת שהם מעצבנות אותך- אני לוקחת זאת לתשומת ליבי. היתה לי כאן מטרה לבדוק דבר מה בהקשר ה-SEO לפוסט. הדגש אינו בעל קשר תוכני ישיר.
תודה שוב על תגובתך ואשמח לראות את תגובותיך כאן בהמשך, אני סבורה שהן מעולות להדגשת דברים. שנה טובה.גילה
ועוד משהו: תמונות תחת creative commons אינן "חופשיות מזכויות יוצרים". בעל זכויות היוצרים, מבלי לוותר על הזכויות שלו, נתן לך רשיון להשתמש בתמונה תחת תנאים מסויימים, המפורטים ברשיון ה-CC.
נכון שי, טעיתי בתאור הכוונה לחופשיות לשימוש תוך אזכור מקור" http://www.flickr.com/creativecommons/
תודה לך על תשומת הלב.
פוסט מצוין שבא לי בדיוק בזמן.
גם ברור וגם בעברית.
אחלה
תודה
אלון
גילה שלום רב
אני חדשה בקפה דה מרקר וברשת חברתית בכלל
החלטתי להצטרף כי אני מבינה שזו הדרך הנכונה לשיווק היום
אשמח באם תוכלי להביע חוות דעת על כתיבת הפוסטים בעמוד שלי כדי שאוכל להבין טוב יותר דרך הביקורת שלך
כמו כן ברור לי שלא ניתן ללמוד את הכלי הזה לבד והייתי מאוד רוצה לדעת אם את מעבירה סדנאות או קורס בנושא
תודה לך
סלין
תודה סלין על פנייתך, עניתי לך במייל אישי לשאלותיך. כלי מדיה חברתית ניתנים ללימוד אישי. השאלה היא זמן ורצון . לרובינו אין מספיק משניהם לכן , לעיתים, הנכון ביותר מבחינת משאבים הוא פשוט לקחת מישהו שיעשה / שילמד . אני עושה הדרכות אישיות ומעת לעת וכן הרצאות וקורסים לפי הזמנה.שתהיה לך הרבה הצלחה בפעילותך העיסקית. גילה
גילה שלום רב,
תודה רבה על המידע המעניין. אני בימים אלה בונה בלוג לאתר שלי וצמאה לכל פיסת מידע והדרכה. כתוב בהיר וברור במיוחד לכאלה שלא סיימו 5 יחידות בספרות וכתיבה אינה הצד הכי חזק שלהם.
נורית
נורית שיהיה בהצלחה ! את מוזמנת לחזור ולבקר. גילה
גילה פוסט איכותי מרתק מאד תודה הרבה נקודות חשוכות הארת לי … אוהבת (-:
תודה לך
אם אהבת זאת אל תשכחי לקרוא את הפוסט תוכן לא רק "מה" אלא גם "איך" סופ"ש נעים. גילה
איפה אני יכול למצוא מדריך של המאמרים
הי, לא בטוחה שהבנתי למה הכוונה ב"מדריך" ולאילו מאמרים כיוונת ? האם ניסית להשתמש במנוע החיפוש בצד שמאל של העמוד למעלה ?
תודה- עזרת לי. אשמח אם תיכנסו לבלוג שלי edenaz.wordpress.com/.
מנסה להעלות פוסט חדש כולל תמונה . לא הצלחתי להוסיף את התמונה תודה