רשתות חברתיות וסימולציות בהדרכה- שיזף רפאלי

נושא: ארגונים גיוס פורסם בתאריך: 7 באפריל 2009 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , ,

סיכום הרצאתו של פרופסור שיזף רפאלי (המרכז לחקר חברת המידע, בית הספר למוסמכים בניהול אונ' חיפה ) בכנס משאבי אנוש 2009 רמת גן. 

רשתות חברתיות הופכות רלוונטיות בייחוד כיום לאור האתגרים החברתיים והכלכליים מולם אנו ניצבים כיום והטכנולוגיות החדשות הקיימות לרשותנו. הכוח של הרשתות החברתיות יכול לשמש כמנוף. את זאת גילו כבר אנשי השיווק וכעת הגיע זמנם של אנשי משאבי אנוש למנף פעילותם ומטרותיהם באמצעות כלי זה.

התפתחות "מדע הרשתות" מרתק לא רק כנושא אינטלקטואלי אלא גם באספקט הניהולי עבור חברות עסקיות. זאת ביחוד לאור העובדה שעקומת הצמיחה של הרשתות החברתיות רק עולה ועולה ולא צפויה להעלם. תופעת הרשתות החברתיות עלתה לתשומת הלב אמנם לאחרונה אך היא מזמן קיימת בטבע. רשת חברתית היא "מבנה פעילות אנושית בה אנשים מתייחסים זה לזה סביב עניין משתף". כיום אנו עדים למתודולוגיה תופסת תאוצה של ניתוח רשתות חברתיות Social network analysis = SNA. ולמה לא בעצם , אנו הרי יודעים כיום שגיוס עובדים אפקטיבי נעשה מפה לאוזן ("חבר מביא חבר"), שיווק יעיל נעשה מפה לאוזן (דוגמת השיווק הויראלי) , אז למה שנאמר ש"חברים טובים יש רק באגד" ?

כאשר אנו מבצעים מיפוי
רשתות חברתיות בארגון, איסוף אוטומטי של נתונים, אנו מקבלים עליו תובנות שונות ומפתיעות : מי כותב למי, מי מפיץ שמועות למי, מי מחליף דעה עם מי, מי יוצר קבוצות משנה וכדומה . עם עיבוד הנתונים נפרסות לנגד עיננו קליקות חברתיות, חלוקת כוח בארגון, מוקדי ידע ועוד. זוהי תמונת מיקרוסקופ על המתרחש בארגון.

יש כיום עניין ברשתות חברתיות
בהקשרים כלכליים, חברתיים, רומנטיים וביולוגיים. אנו נדרשים כאן לסטטיסטיקה חדשה על איך לדוגמא מודדים קליקות, נאמנות, אחידות, קצבי צמיחה של הרשת. חוק * מטקף אומר "רשתות טובות ומועילות כפונקציה ריבועית של מספר החברים בהם". ברשתות חברתיות התועלת אינה ביחס ישיר כמו בכסף אלא היא פונקציה ריבועית של מספר החברים. גם חוק התפוקה השולית הפוחתת עובד ברשתות חברתיות ההפך מהידוע לנו.  ברשתות החברתיות ככל שתוסיף אנשים תגדל התפוקה. יותר מכך , התועלות והתוצאות מהרשת מגיעות דווקא מהקשרים הרחוקים ,הקשרים החלשים, ולא הקשרים הישירים.

כאשר אנו באים לבחון את מתודות ההדרכה לאור נושא ה"רשתות החברתיות" אנו מבינים שלוש נקודות עיקריות . עלינו לערב את המחשב יותר במסגרת תוכניות ההדרכה מאחר והעובדים כבר נמצאים בסביבה זו וזה אופי עבודתם השוטפת. עלינו ללמד באמצעות משחקי מחשב כי אילו הדברים המושכים את דור ה- Y רצונותיו וציפיותיו. יש לבנות את ההדרכה בפורמט החדש : מקוון ומרושת כי האנשים כבר נמצאים בזירה זו.

עלינו להבין
שהקשר בין עבודה , למידה ומשחק אותו הכרנו בעבר אינו קיים היום. בעבר חונכנו שכאשר אנו גדלים אנו עוברים משלב המשחק בילדות לשלב הלימוד בבגרות ואחר כך, מגיע שלב העבודה. בפועל כיום , עבודה למידה ומשחק חוברים יחדיו ובאים לידי ביטוי ברשתות, ו"הרשת החברתית" שוכנת ברשת הטכנולוגית.

 

*מטקף -(מייסד 3COM) החברה שבנתה את רשתות התקשורת הראשונות
** מצ"ב המצגת אשר ליוותה את ההרצאה

 

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

תגובות (1)

 

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט

קטגוריות