כיצד לרתום את המדיה החברתית ליצירת רווחים

נושא: ארגונים פורסם בתאריך: 21 באפריל 2009 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , ,

שמענו וקראנו אמירות שונות על כך שהאינטרנט הולך ותופס את מקומו של הספר. נראה כי הדור הצעיר קורא פחות ומבלה יותר בשיטוט באינטרנט וברשתות חברתיות. פורמט של ספר נראה כזן העומד להיכחד מהעולם בעתיד הלא רחוק, לכל הפחות הופך פחות ופחות מושך לדור  ה-Y , ולבטח לצומחים אחריו.

הוצאות ספרים זריזות בארצות הברית הבינו שעליהם לגבש אסטרטגיה חדשה, שכן אם לא, צפויים ריווחיהם לרדת אל מול התחזקות כוחן של הרשתות החברתיות ויכולתם למשוך את תשומת לב הקורא. האסטרטגיות החדשות כוללות שיתוף פעולה ותכנים עם גופים ברשת האינטרנט על משקל   "if you can`t beat them join them ". הוצאות הספרים הגו מהלך מבריק בו הם איתרו בלוגים אשר צברו הצלחה בקרב גולשים והציעו להם להעתיק את ההצלחה לפורמט מודפס.

כך נוכל לראות בלוגים כגון "חיות שרוצות להרוג עצמן" (תרגום חופשי) שהוא בסך הכול בלוג ריק מתוכן הכולל תמונות אשר נשלחו על ידי קוראיו. הבלוג צבר פופולאריות בעיקר בקרב אוהבי החיות וכעת הופך לספר מצליח על מדפי הספרים בקטגורית ספרי המתנה. אלו שאתם קונים כמתנה לאמא/חברים. לעומת בלוג זה אשר אינו נושא תוכן נוכל לראות בלוג אחר שצבר הצלחה דומה, אך נאלץ להשקיע קצת יותר עבודה. דורי וג'סיקה אשר הקימו בלוג בשם "גלויות מאמא" אספו באמצעות הבלוג התכתבויות מייל הומוריסטיות בין אימהות לילדיהם והוצאת ספרים העלתה זאת על ספר בשם "באהבה, אמא" . דרכן של השתיים לא הייתה כה קלה מכיוון שטרם הפרסום הן היו צריכות לאתר את כל כותבות המיילים ולבקש את אישורן לפרסום הדברים.

אם נשים לרגע את ההומור בצד ונבין מה בעצם קורה כאן נוכל לאבחן שתי מגמות מעניינות. אנשים פרטיים הגו רעיון לבלוג אשר אינו דורש השקעה מרובה בתוכן או טכנולוגיה מכאן שגם לא הושקעו כספים רבים. הבלוג נשען על נושא הפונה למכנה משותף רחב מאד הגורם לקהל הגולשים להגיב, לכתוב ולשתף אחרים בחומרים. זוהי מהות המדיה החברתית: היותה פלטפורמה המאפשרת שיתוף לעומת קריאת תכנים פסיבית המוכתבת על ידי יוצר האתר. אנשים פרטיים אלו אמנם לא תכננו להגיע להיקפי פרסום אלו מלכתחילה אך שפר מזלם (בארה"ב זה קל יותר) והם עלו על גל שיווקי מעניין, והוצע להם לתרגם את הבלוג לכסף. חלומו של כל בלוגר.

במקביל, מגמה שנייה מראה לנו כיצד גוף עסקי מהתעשייה המסורתית (דפוס והוצאה לאור) השכיל לרתום מגמה עכשווית ולוהטת של רשתות חברתיות ובלוגים על מנת להשיג תכנים אטרקטיביים לצורך העשרתו וזאת בעלות לא גבוהה. זאת תוך כדי יצירת שיח בין קוראי הספרים בפורמט הקשה לאלו בפורמט הוירטואלי.

המדיה החברתית והכלים שהיא מעמידה לנו מאפשרת פיתוח ויישום רעיונות ושימושים חדשניים. יותר מכך עסקים שלא יהגו לעצמם אסטרטגיית ווב 2.0 בשנים הקרובות ימצאו עצמם הרחק מאחור.

ואתם, היכן אתם ?

 

 

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

תגובות (3)

 

  1. הי גילה,
    פוסט מעניין, תודה! האמת היא שזה מה שקרה אצלי – כשמהבלוג האישי זיהו אותי בדה-מרקר והזמינו לכתוב את הטור "מורית היקרה" בשנתיים האחרונות. אפשר גם לראות את זה בטורים – כמו שלך ושל אחרים, שמקודמים לדה-מרקר המודפס, וכך פתאום כותבי בלוגים "מן השורה", הופכים לעיתונאים. אכן win-win לשני הצדדים כפי שתיארת.

  2. תודה מורית על תגובתך והשיתוף בנסיונך האישי.

  3. ועוד פעם אני שואלת…
    מאיפה מתחילים??
    לי אישית יש המון להגיד ואין לי מושג קלוש באיך להעביר את זה לכתב…
    ואני מרגישה תקועה …

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט

קטגוריות