מודל העסקה :"העובד הוירטואלי"

נושא: גיוס ברשת פורסם בתאריך: 7 באפריל 2009 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , ,

ההתקדמות טכנולוגיות המידע התשתיות והפלטפורמות השונות כולל טכנולוגיית אלחוט ופתרונות אינטרנט שונים מאפשרת כיום זרימת מידע קלה ללא מכשולים בין נקודה לנקודה ובין נקודות מספר.
מזה שנים שבעולם הרחב נידונה שאלת העובד הוירטואלי ונראה כי היום אין בעצם כל מניעה ליישם שיטה זו באופן מלא. נכון לשנת 2007 יותר מ-14% מאוכלוסיית העובדים בארה"ב דיווחה על עבודה מחוץ לקומפלקס המשרד.

ההטבות הנלוות ליישום מדיניות "עובד וירטואלי" בחברה ברורות לכל הצדדים :
החברה חוסכת בכספי נדל"ן (שטח), ציוד משרדי, הוצאות שוטפות כמו מיזוג ותאורה, הוצאות נסיעה וכדומה. כמו-כן, מרויחה גמישות ולעיתים עבדה מסביב לשעון בעת העסקת עובדים בקווי זמן שונים
העובד –חוסך שעות והוצאות נסיעה. יכול לעבוד מביתו ובכך לנצל את הזמן הנחסך לבילוי עם משפחתו. סביבת הבית עשויה לייצר רגיעה נפשית ולסייע לעובדים/ סקטורים מסויימים באוכלוסיה בשיפור אכות חייהם, זמנם וקשריהם עם משפחתם.
הסביבה מרוויחה פחות עשן, זיהום, רעש ובזבוז משאבים.

כיום כאשר ניתן לתקשר ולעבוד מכל מקום: בית קפה, נמל תעופה, שטחים ציבוריים בהם יש תקשורת אלחוטית , בית מושג ה"משרד" הופך פלואידי. למעשה אנו יכולים כבר לפגוש בחברות אשר מממשות מדינות זו הלכה למעשה מזה מספר שנים בעולם : מיקרוסופט, SUN, וריפון, IBM.

אין ספק כי מחלקות משאבי אנוש יצטרכו ללמוד כיצד לנהל משאב זה וצרכיו הייחודיים וכיצד לאתרו ולגייסו.
העובד יבחר לעבודה על פי יכולתו להיות עובד וירטואלי והתכונות הנדרשות לכך יאופיינו ויוגדרו. עליו :
1. עליו לדעת לייצר תקשורת אפקטיבית פנים מול פנים וכן בהעדר בהעדר שותף פיזי.
2. הם צריכים יכולת להעביר עצמם כראוי דרך המדיות המקשרות- וידאו קונפרנס, מייל , מסנג'ר וכדומה.
3. העובדים הללו יבחנו על יכולתם ל"עבור מסך" ולהעביר מסר באופן בהיר וקוהרנטי.
4. יכולת פתרון בעיות עצמאית, ויכולת ניהול אישית
5. משמעת אישית גבוה

האתגר בלנהל עובדים מרוחקים יניב הכשרות להנחיית מנהלים כיצד לנהל עובד מרוחק תוך מיקסום תפוקותיו. המנהל יעמוד בפני האתגרים של :
1. לתת לעובד תחושה שהוא חלק מצוות ולא מבודד
2. לשמור לויאליות וחיבור לחברה ומטרותיה למרות המרחק
3. להצליח לעקוב ולנהל את עבודתו למרות המרחק

אין ספק שיהיו עובדים שיביעו חשש ממודל זה של תעסוקה. עובד עשוי לחשוש שאם לא יהיה קרוב להנהלה ידלגו מעלי בעת קידומים. ישנם עובדים שלא יודעים לנהל עצמם לבד , ויתכן שעובדים צעירים בעולם התעסוקה לא יוכלו לעבוד במודל זה בשל הצורך בקרבה להכשרה, חפיפה ולימוד התפקיד מעובד אחר.

האתגר במודל זה הוא רב ואף ההטבות. יתכן והעידן בו אנו נמצאים כעת, עידן בו כל החברות עומדות בפני שאלות של להיות או לחדול הוא הזמן הטוב ביותר לאמץ מודל זה. מודל המאפשר צמצום במשאבים, גמישות מקסימאלית וניידות.

 

FacilitiesNet / Building Operations Management. February 2005. Steve Hargis and Mia Jacobsen.http://www.facilitiesnet.com/bom/article.asp?id=2562
BussinessWeek / Working from Home: It's in the Details/ February 2007. Rachael King
http://www.businessweek.com/technology/content/feb2007/tc20070212_457307.htm

 

 

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט