קבוצות בפייסבוק – מי צריך ולמה?

נושא: ארגונים פייסבוק פורסם בתאריך: 22 בדצמבר 2011 מאת: גילה גדעון
תגיות: ,

כותב: עופר יניב, מנהל מדיה חברתית, אפקטיבה

הפייסבוק, כידוע לכל, הינו הפלטפורמה החברתית הגדולה והמצליחה בעולם. רבות ומגוונות הן הסיבות להצלחתה כאשר אחת הבולטות בהן היא מגוון דרכי ההתקשרות שהפלטפורמה מאפשרת בין חבריה. אחת מדרכי ההתקשרות המקובלות ביותר בפייסבוק היא קבוצה (Group).לקבוצה בפייסבוק ישנם יתרונות ושימושים רבים אך גם מספר מגבלות ועליהן נעמוד במאמר זה.

מהי קבוצה ולמי זה טוב?

לאור מספר המשתמשים האין סופי בפייסבוק ברור לכל כי לא לכולם יש את אותם רצונות, צרכים ואינטרסים. קבוצה נותנת מענה מצויין לכך מכיוון שהיא דרך התקשרות המאפשרת לקהל מצומצם יותר להתאגד במקום אחד ולקיים דיונים שונים בין אנשים בעלי אותו רצון, עניין או אינטרס משותף. עיקר הייחוד בקבוצה היא הדיונים סוערים ותכופים המתנהלים בה.

איזה דברים ניתן לעשות בקבוצה ומהם היתרונות?

1.פתיחת דיון בתחום העניין המשותף לצרכים כגון: שיתוף או בקשה לקבלת מידע ; העלאת סוגיה / רעיון חדש לצורך קבלת פידבק ; התייעצות עם חברי הקבוצה , עדכון על חידושים וכיוב'. אחד היתרונות בדיון שכזה הוא שניתן לקבל התראות (בריבוע ההתראות האדום ו/או במייל) בכל פעם שמישהו מגיב בו. וכך, ייתכן ואם שאלנו שאלה וקיבלנו מספר תשובות אפשריות הרי גם אם עברו מספר ימים ומישהו ענה על שאלתנו באיחור, עדיין נקבל התראה על כך. בנוסף, ניתן גם "להקפיץ" דיון מסוים כלפי מעלה אם הוא חשוב במיוחד.

2. כתיבת מסמך מידע משותף: קבוצה יכולה לייצר מסמך שיתופי המתעדכן עם הצורך. לדוגמא לאחר תקופה מסוימת של דיונים בקבוצה ישנם נושאים שונים המתחילים לחזור על עצמם. מנהלי הקבוצה נוהגים לעיתים לאגד את כל האינפורמציה בנושא מסוים במסמך אחד מרוכז שאליו ניתן יהיה להפנות בעת הצורך.

3. חיפוש מידע בתחום העניין המשותף: מנגנון החיפוש המידע השתפר מאד לאחרונה (גם בעברית). בעת מאפשר ביתר קלות לחפש דיונים שהתקיימו בנושא מסוים עליו אנו זקוקים למידע.

4. צירוף חברים חדשים: אם יש לנו חבר שיש לו עניין בתחום העיסוק של הקבוצה ניתן לצרפו בקלות לקבוצה. מדובר בהפריה הדדית. החבר ייהנה מהמידע אליו הוא נחשף ויוסיף לקבוצה את הידע והתובנות שלו.

מהן חסרונות ומגבלות הקבוצה?

1. מגבלת הגדרות הקבוצה: קבוצה יכולה להיות מוגדרת ב- 3 אופנים כאשר בשניים האחרונים קיימות מגבלות על המשתמשים. א. קבוצה פתוחה: כל אחד יכול לראות את הקבוצה, מי חבר בה ומה כל חבר פרסם בה. ב. קבוצה סגורה: כל אחד יכול לראות את הקבוצה ומי חבר בה, אך רק מי שחבר בה יכול להראות מה כל חבר פרסם  ג. קבוצה סודית: רק חברי הקבוצה רואים אותה, רואים מי חבר בה ומה כל חבר פרסם.

2.  גיוס "חברים" אגרסיבי על גבול המטריד: בכפוף למגבלות שציינו לעיל, למעשה כל חבר בקבוצה, יכול להכניס אליה מישהו (בתנאי שהוא חברו בפייסבוק). הצירוף הוא מיידי כאשר החבר יתכן שלא בהכרח מעוניין בצירוף וגם אין שואלים אותו טרם הצרוף.

3. חוסר יכולת "למצוא את הידיים והרגליים": על אף השיפור במנגנון החיפוש בקבוצה עדיין לא קל למצוא בה את המידע הנדרש. לא קיים "אינדוקס" מילים כך שאפילו אם מילה מסוימת מופיעה פעמים רבות בדיון היא לא תופיע ראשונה בתוצאות החיפוש (ע"ע גוגל). לעיתים ייקח זמן רב עד שנצליח לאתר את הדיון אותו חיפשנו, אם בכלל, גם אם אנחנו יצרנו אותו. כמו כן, אין אפשרות "לנעוץ" פוסטים כשמעוניינים בכך וגם לא להגיב לתגובה ספציפית בפוסט ("סיעוף תגובות").

4. חוסר היכולת לקשר בין דף עסקי לקבוצה: עדיין חסרה אפשרות 'לחבר' טכנית קבוצה לעמוד עסקי.

האם ניתן להעזר בקבוצה לקידום העסק?

לפעמים עסק מסוים זקוק למסגרת פרטית ואינטימית יותר לצורך עבודה, תאום לוחות זמנים, פיתוח רעיונות שיווקיים ופרסומיים וכיוב', וזאת במסגרת קבוצה קטנה של אנשים. יצירה של קבוצה "סודית" (ראה/י הגדרה לעיל) יכולה לעיתים להיות נוסחה מנצחת לצורך כך. במסגרת הקבוצה ניתן לערוך צ'ט משותף, לשתף מסמכים, לשתף תמונות ואף ליצור אימייל משותף לכולם. כל זה כאמור תוך שמירה על "סודיות" שכן הנעשה בקבוצה אינו "מאונדקס" בגוגל וגם אם יישלח בטעות לינק של הקבוצה הוא לא ייפתח אלא אם כן יגיע לאחד מחברי הקבוצה.

דוגמאות נוספות יכולות להיות קבוצות פיתוח במקום עבודה או קבוצות לימוד  שאין מקום לנהל שיח כה עמוק על דף המותג.

לסיכום: קבוצה תוססת ופעילה הינה קרקע פוריה לדיונים איכותיים, מעניינים ומלאי תובנות. שימוש נבון ונכון בה תורם מאד למשתמשיה. על אף מספר המגבלות לא מעט אנשים חברים בלא מעט קבוצות ולא לחינם קבוצה היא אחת מדרכי ההתקשרות המקובלות ביותר בין אנשים עם עניין משותף בפייסבוק.

פתח קבוצה בפייסבוק

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • קבוצה בלינקדאין למול קבוצה בפייסבוק – מה כדאי? קבוצה בלינקדאין למול קבוצה בפייסבוק. היכן כדאי לעסק או אדם הרוצה למתג עצמו לקחת חלק בכדי למקסם את הזמן העומד לרשותו ברשת החברתית. יתרונות וחסרונות של שניהם ומצגת על הקבוצות בלינקדאין. […]
  • פייסבוק :PAGE למול GROUP קבלתי מקולגה בקשה מיוחדת לעשות לו סדר בראש. אז הנה גם העלתי זאת על כתב .פוסט שיסייע לכם להחליט , מה כדאי לכם לפתוח עבור העסק שלכם: קבוצה או עמוד . זכרו, אין נכון או לא נכון, זה פשוט צריך […]
  • עמוד או קבוצה בפייסבוק –שאלת מליון דולר מה כדאי לפתוח בפייסבוק "עמוד" או "קבוצה"? שאלה החוזרת שוב ושוב. לעמוד וקבוצה מראה זהה, בשניהם ניתן לאסוף חברים ובשניהם אפשר לרשום הודעות על הלוח....אז מה […]
  • קבוצה בלינקדאין- ערך מוסף לפעילות עסקית בניית קבוצה בלינקדאין היא כלי היכול לסייע הן לאדם פרטי לייצר נראות, למשוך תשומת לב, לקבל מידע ולחלוק מידע. חברה יכולה לייצר מודעות למותג שלה באמצעות לינקדאין, לפתח קהילת עוקבים ולהעביר […]
  • האם פייסבוק מתאימה לחברות B2B? התפתחותה של פייסבוק כפלטפורמה חברתית, צמיחתה מתוך חברת הסטודנטים באקדמיה ואפליקציות המשחקים הרבות בה (ראה פארמוויל) תייגו אותה כפלטפורמה אידאלית לשיווק של חברות Business to consumer) […]

תגובות (2)

 

  1. מאת משה:

    מעניין מאד
    תודה
    משה הרשקו
    Forward ייעוץ עסקי

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט