מדיה חברתית למאבק חברתי

נושא: פורסם בתאריך: 8 במאי 2010 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , ,

פייסבוק כפי שכבר נוכחנו לראות אננה משמשת רק לעסקים ותחזוקת קשרים אישיים. ארגונים או אנשים בעלי מטרות חברתיות רותמים את הפלטפורמה על מנת "לעשות טוב". איכות הסביבה , זכויות אדם, איסוף כספים לאדם חולה, פייסבוק מספקת כלי המאפשר ריכוז קבוצת אנשים סביב מטרה. אך האם זה באמת אפקטיבי ?

האם אכן הצטרפותו של אדם לקבוצת אנשים אזורית או בינלאומית למען מאבק חברתי אכן משרתת את המטרה? האם זה לא סוג של אקטיביזם שלא דורש מאיתנו לזוז  מכסא המחשב ועדיין להרגיש טוב בזה שנרשמנו לקבוצה למען מטרה חברתית? האם קבוצה המתרכזת סביב עמוד פייסבוק , אכן מאפשרת העברת מידע באופן אפקטיבי לחברים בקצה, והאם בכלל אכפת להם? האם למקימי הקבוצה ברשת החברתית יש בכלל סמכות לדבר ולהניף אג'נדה של ארגון או קבוצה מסוימת?. אולי אנו פשוט מתחברים לקבוצה בשל הפופולאריות שלה ללא מטען עמוק מאחורי זה. בינינו, מי יכול לעמוד בעומס הצעות ההתחברות שמקבלים בפייסבוק אז, יש אלו שפשוט מוחקים כל הזמנה לעמוד פייסבוק שמגיעה, ויש המתחברים ואז…

כולנו מכירים את קבוצות התמיכה בגלעד שליט, האם נולדה כאן תועלת כלשהי? האם הקבוצה שהקים אילן ספקטור  שקראה ללבוש חולצה לבנה למען תמיכה בגלעד שליט, אכן צלחה? מנהיגינו יודעים שהעם בעד גלעד שליט, כיצד עוד הפגנת הזדהות אכן תשנה משהו, הפגנה זו בעצם לא חידשה דבר. סיקור רב ללא ספק היה כאן, ואילן ספקטור קבל את מנת החשיפה אך ספק רב יש לגבי רלוונטיות התוצאות. יותר מכך, בפעם הראשונה שיזם קבוצה מסוג שכזה התבקש אילן על ידי משפחת שליט שלא להמשיך בזאת. במה שונה קבוצת ה "חולצה הלבנה" ?  האם אנו לא מייצרים פרסום שיטחי למטרה נאצלת, פרסום שיתכן והוא חרב פיפיות. האם יתכן שפעולות מסוג אלו הן באופן כלשהוא באות לתת לנו תחושה טובה על כך שאננו שותקים יותר מאשר הם באמת מסייעות למאמץ. הקלות הבלתי נסבלת בה כל אחד מקים היום קבוצה על כל התעטשות שעשה בבוקר מוזילה במעט את המטרה. אנני בטוחה ויתכן ואף הכבידה על משפחת שליט.

מדיה חברתית היא כלי, לא מטרה. היא מציעה פוטנציאל בלתי מוגבל לאיגוד אנשים, צינור להעברת ידע ומידע, דרך לגיוס קהל.  עם זאת, מעבר לאקט זה המתבצע על גבי הרשת החברתית, האם נעשה דבר נוסף או שזו צעקה לשם צעקה? זה בעצם מקביל לחברה עיסקית שמחליטה להיות בפייסבוק כי כולם שם. האם יש לה מטרה מעבר לזה. זיכרו- להיות בפייסבוק אינה המטרה, זה רק כלי בדרך אליה, נראה כי שכחנו זאת.
אקטיביזם ומדיה חברתית

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • Pinterest ’s stunning rise | INFOGRAPHIC אינפוגרפיה לרשת החברתית החדשה שמדהימה את כל העולם, כולל מדריך חינם למשתמש העסקי. להרשמה --->
  • המרת פרופיל אישי לעמוד בפייסבוק- מדריך השרדות פיסבוק לא מרשה לנהל פרופילים לצרכים עסקיים ופייסבוק בהחלט יכולה להפעיל סנקציות. מעבר לסיבה הפורמלית יש סיבות של "כדאיות": כנסו לפוסט וקבלו מידע מלא כיצד לשרוד את המעבר מפרופיל […]
  • טיפים בדוקים ליצירת תנועה בעמוד הפייסבוק השאלה כיצד  מייצרים תנועה בעמוד הפייסבוק / engagement מטרידה את מנוחתם של לא מעט משווקים ואנשי מדיה חברתית. הניסיון מחד לפצח את ה  DNA של ההתנהגות החברתית בפייסבוק ומאידך את מנגנון פייסבוק […]
  • איך תמצאו ערוצי שיווק והפצה לחו"ל מהר יותר ובפחות עלויות מתכננים לשווק מוצר בחו"ל? מחפשים דחוף ערוצי שיווק והפצה למוצר שלכם. איתור, מיון ובחירת מפיץ זו פעילות שתצריך מכם משאבי זמן והון משמעותיים. אפשר בהחלט לחסוך חלק מהעלויות הצפויות על ידי […]
  • ROI ושימוש אפקטיבי בכפתור ה"לייק" של פייסבוק מאז ומתמיד אנשים שיתפו את קרוביהם במידע. בעבר היינו גוזרים כתבות מעיתון ומעבירים הלאה, ועם התפתחות האינטרנט ותוכנות הדואר נהגנו לשלוח במייל לינקים לחברים. היום אנו משתפים עם כפתור ה"לייק" […]

תגובות (2)

 

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Gila Gideon. Gila Gideon said: מדיה חברתית למאבק חברתי http://bit.ly/c8zEOF […]

  2. היי פסוט נפלא, ללא ספק עוסק במספר היבטים נוספים של מדיה חברתית והשפעותיה.

    תודה

קטגוריות