2009- השתלטות ה"מבוגרים" על פייסבוק
תגיות: בייבי בומרס, דור X, דור Y, דמוגרפיה, פייסבוק, רשת חברתית
2009 הייתה השנה בה פייסבוק שבר את מחסום הגילאים ודילג בחדווה מגילאי 18-25 אל זרועותיהם המחבקות של דור ה-X ודור הבייבי בומרס. דור של מבוגרים בשלים, אשר סיימו את לימודיהם מזה שנים רבות, שכירים, מובטלים,עצמאיים ובעלי עסקים, דור שמבין שמשחקים זה נחמד אך כדאי גם לעשות עם זה משהו מועיל. דור שאימץ לחיקו את המדיה החברתית והפכה לכלי עבודה. נכון, הם כבר נכנסו ב"התגנבות יחידים" בשנים קודמות אך השנה הם החלו בצבירת רוב.
אין ספק שמי שהשתמש בפייסבוק השנה בישראל צפה איך משבוע לשבוע מצטרפים עוד משתמשים בגילאים הללו. הנתונים על פי דוח אנדרסון בארה"ב מראים כי השנה הנישה הדמוגרפית אשר הובילה בפייסבוק את הגידול היא של נשים מעל גיל 55. בתחום הבלוגרים לדוגמא , קבוצת הגיל 45+ גדלה אף היא יחסית לקבוצת הגיל 18-25 הממשיכה לרדת בהיקפה יחסית לשנים הקודמות. נתוני פייסבוק מראים כי בחודשים פברואר –מרץ 2009 מספר המשתמשים בארה"ב מעל גיל 35 הוכפל, ושכיום יש יותר משתמשים בגילאים 26-44 מאשר 18-25.
שנת 2009 הייתה שנת מיתון קשה בכל העולם. כמות המפוטרים צמחה ללא הרף. דורות X והבייבי בומרס, לא נעים להודות, הם מבוגרים שמרביתם חצה את גיל ה-40. כשיש תחרות כוחות השוק נוטים להעדיף צעירים יותר. כך תמיד היה , גם אם לא נרצה להודות בזאת רשמית. עקב כך, כח עבודה חזק ומיומן מצא עצמו בחוץ, והפתרון המתבקש הוא פרילנסינג. שפע שכירים לשעבר הפכו לעצמאים או בעלי עסקים קטנים עם תקציבי פיתוח ושיווק קטנים עוד יותר עד אפסיים. אלו קלטו מהר את הפוטנציאל הטמון בזירת השיח המתנהלת בכלי המדיה החברתית הפרוסים ברשת, ורתמו זאת מיד לצרכיהם העסקיים. כך אנו מוצאים לדוגמא את הטוויטר, "כוכב עולה" בשמי המדיה החברתית, שקהל המשתמשים העיקרי שלו צפוי שיהיה צעירים בגיל העשרה או שנות העשרים לחייהם, אך לא אלו דווקא משתמשים בגילאים 35-49.
בשיחות ברחבי האינטרנט בארה"ב הועלתה ההשערה שדור ה-X והבייבי בומרס מצטרף לרשתות החברתיות על מנת ל"התחבר" לילדיו, לעקוב אחר פעילותם, וכן על מנת לחדש ולתחזק קשרים בקלות עם אנשים מהעבר. לדעתי הנתונים מראים אחרת. שימו לב לנתוני דוח אנדרסן (ראה טבלאות). בעוד דור dir="ltr">Y"> ו-Z משתמשים ברשת עבור תקשורת שוטפת עם חברים, דורות X ובייבי בומרס בולטים בשימוש לצורך חיפוש עבודה וצרכים עסקיים גרידא.
הפוטנציאל העיסקי הגלום בכלי מדיה החברתית הופנם היטב בארה"ב ואירופה. שנת 2009 בישראל הראתה מגמה דומה (אם כי אין לנו דוחות סטטיסטיים לאישור). פייסבוק פרץ השנה את המיינסטרים השיווקי בישראל. בהרצאותיי, אני רואה רב מכריע של דור X ובייבי בומרס שמבינים שיש משחק חדש בשטח. זהו קהל תכליתי שאינו מחפש לבזבז זמנו לריק ברשת אלא להפיק תועלת עסקית.
אם כך, אני מרימה כוס יין לחייכם, דור ה-X והבייבי בומרס בגילאי 40 ומעלה לשנה האזרחית החדשה. נוכחותכם במספרים הולכת וגדלה ואתם מובילים את המשתמשים העסקיים במדיה חברתית.
לקריאה נוספת עם מספרים, טבלאות וחפירה לעומק
אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:
תגובות (8)
המסקנה שלי היא שדור המבוגרים יצא מההלם והחליט להפסיק להרשות לצעירים לדחוק אותו הצידה. מעניין לאיפה יברחו הצעירים עכשיו כדי להקים את הקהילה ה'קולית' הבאה :-)
יתכן וזו דוגמה ממשית של תאוריית ה- Diffusion of innovations. יש את הקהל הראשוני שמסגל טכנולוגיה מהר יותר, early adopters, ואחריו בא הרב. כשמדברים על טכנולוגיה, בגלל ההתפתחות המהירה שלה ,הצעירים הם לרב ה- early adopters וכן מעט מבוגרים שהם באופיים חובבי חדשנות. אחר כך יבואו השאר. מן הסתם כמו שאמרת הדור הצעיר ממשיך לרוץ הלאה לדבר הבא ואני בטוחה שפייסבוק מתמודדים עם הנושא הזה על מנת להשאירם באזור שלהם. יש היום הרבה רשתות חברתיות נישתיות במושכות צעירים בלבד, גם כאן בישראל.
לדעתי רשתות חברתיות דווקא מתאימות מאוד לאנשים בגיל הזהב, שמצד אחד יש להם הרבה זמן פנוי ומצד שני לפעמים יש להם קשיי ניידות או שחסר להם הקשר עם המשפחה והחברים.
דודה שלי בת 70 והיא פעילה מאוד בפייסבוק. גם לאבא שלי, בן 76, עשיתי פרופיל בפייסבוק ונראה שזה מתחיל לתפוס אותו.
המשפחה המורחבת שלי מפוזרת ברחבי העולם והפייסבוק עזר לחדש את הקשר ועוזר מאוד לשמור על קשר רציף.
אתה צודק לחלוטין. זו הסיבה השניה הכי פופולארית לשימוש ברשתות אותה ציינתי אף בפוסט. לפני כשבוע ראיתי בערוץ 8 (כמדומני) תוכנית טלויזיה על מבוגרים, יותר נכון קשישים ברשת. הראו את סיפורו של קשיש שנותר אלמן ובודד. הוא החל להקליט עצמו במצלמה ולהעלות את הסרטונים ליוטיוב. בסרטונים הוא סיפר את כל מה שבני גיל זה שמחים לשתף בו , ואין מי שיקשיב להם: זכרונותיהם. הוא דבר על בדידות, על המלחמות בהן השתתף, על החברה לחיים שישמח למצוא …לאט , לאט הסרטונים תפסו תאוצה והוא צבר קהל עוקבים נאמן מכל העולם. החלו לבא אליו לביקורים אנשים מכל העולם והוא הפך למותג. הוא אפילו מצא חברה לחיים דרך פעילות זו. הכל התחיל בהקלטה של עצמו מדבר למחשב והעלאה ליוטיוב. יש עוד קשישה מפורסמת בכל העולם שנפתרה לאחרונה שניהלה בלוג מאותה והיא היתה כבר סביב גיל 100. היא העלתה לשם תמונות הסטוריות של הישוב שלה ושלה וכן סרטונים. גם היא הפכה מותג. ללא כוונה תחילה. כל הכבוד שסייעת לדודה ולאבא שלך. אני בטוחה שהם ידלקו על זה.
היי גילה
אני עושה סמניון על מבורים ופייסבוק, אשמח אם תוכלי לתת לי מקורות ותאוריות רלוונטיות בנושא
תודה
s_zabib@walla.co.il
הספקנו לשוחח טלפונית, בהצלחה בסמינר. את מוזמנת לשלוח לי פוסט עדכון כשתסיימי ונפרסמו כאן.
היי גילה שלום רב,
אני חוקרת ומנסה לרכז את כל הכללים הנוגעים למדיה, בעיקר על אחריות ההורים למעשי ילדיהם ברשתות לברתיות,
האם יש לך חומר בנושא על מנת לעזור לי
תודה ענקית
הי ענבר
ראיתי ברשת אתרים ישראליים המדברים על כך באופן ספציפי, כאלו הקשורים לאנשי הוראה וחינוך למינהם. גם לפייסבוק עצמה יש מסמך באנגלית לתחום זה.