יועץ מדיה חברתית – כל אחד יכול ?

נושא: כלי WEB 2.0 פורסם בתאריך: 15 באוקטובר 2009 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , , , , , , , ,

יועץ מדיה חברתית הוא תואר שמתחיל "לרדת לזנות" (סליחה על הביטוי, לרגישים שבין הקוראים). נראה שכל חברה או פרילנסר הקשורים באופן כשלהוא לשיווק/אינטרנט/פיתוח-עסקי/מדיה/תקשורת ועוד היד נטויה מתהדרים בתואר. איך יודעים באמת מי הוא יועץ ומי הוא רק אחד שהחליט לקפוץ על העגלה הלוהטת ולהספיק לעשות קצת כסף לפני שתקרוס. האם כל אחד שקרא מגזינים מחו"ל, אסף מאות או אלפי עוקבים (באמצעים מלאכותיים לעיתים) וצלח להעביר הרצאה או שניים הוא יועץ ?

 האם כל עיתונאי הוא יועץ מדיה חברתית ? האם כל יועץ עסקי יכול לנושא ? האם כל בלוגר נלהב יכול לבא ולומר לך היום איך למתג את העסק שלך באינטרנט ? האם יועץ מדיה חברתית צריך רקורד תעסוקתי המוכיח את יכולותיו האמיתיות בישום המדיה החברתית בפועל לעסקים? האם זה בכלל מקצוע?

אדם מן הישוב מוצא עצמו אובד בקלחת הרשתות החברתיות וכל מילות הבאזז. עצמאי או בעל עסק הקטן שאין לו שעות מיותרות לכלות באינטרנט, מוצא עצמו מבולבל מול עולם חדש זה בו בלוגוספירה שלמה (מילה אותה אף אינו מכיר) מתנהלת מעל ראשו. בלוגרים מפדבקים ומטמינים comments בכתליי הבלוגים השונים של חבריהם, מתנצחים ומתפלספים. קברניטי זירת האינטרנט הישראלית מפריחים לחלל מילות באז על טרנדים וגאדג'טים חדשים, באיזו פינה עולה דיון "האם מייקל ג'קסון הוא מותג או לא?" . בפינה אחרת מישהי מפריחה מתכונים לחלל הטוויטר בכדי להוכיח שהיא קיימת, ואני מספרת לכם בפייסבוק שהכלב שלי נפטר. ו"האזרח הקטן"…הוא בסך הכל רוצה לעשות עסקים ושמע ש"אי אפשר בלי רשתות חברתיות". אז את מי הוא ייקח, למי יפנה? האם יבקש לראות תעודת דפלומה או שמע ישאל כמה זמן ה"יועץ" השתמש בפועל במדיה חברתית למטרות עיסקיות? בזירה בו משתמש בן חצי שנה בטוויטר מכריז עצמו מדריך, אני תוהה.

האם למישהו יש תשובה ? אולי בכלל הגזמתי בתיאור, ומי אני בכלל שאתהדר …. מה צריך שיהיה ל"יועץ מדיה חברתית" ?

*הערה- ממש דקה לאחר פרסום פוסט זה גיליתי שניב קלדרון פרסם את הפוסט הבא אשר משמש מעין תשובה לדבריי.
מומלץ לקרוא http://tinyurl.com/ykhfytl

  

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

תגובות (7)

 

  1. ויק הגיב:

    גילה אני חושבת שהמחשבות שלך נכונות לכל התחומים – האם מישהו שעשה קורס אימון קצר ופופוליסטי הופך להיות מאמן לכישורי חיים? האם כל מי שהקדיש כמה דקות בחייו לחיפוש עבודה הוא יועץ קריירה?
    האם כל מי שהמליץ לחברו לשנות תפקידים בעסק הקטן שלו הוא יועץ ארגוני?

    ולכן השאלה שלך היא בהחלט רלוונטית.

    אין לי תשובה ברורה מי הוא היועץ למדיה חברתית אבל אני מאמינה שעם הזמן, כמו בכל תחום, יועצים האמיתיים הם אלה שיוכלו להוכיח ללקוחותיהם את הערך המוסף שלהם ובסופו של דבר ייבחנו במבחן התוצאה.

    אגב, אני מתכוונת להתמחות ביעוץ למחפשי עבודה בהרחבת הכלים שלהם לשימוש במדיה חברתית.

  2. דן הגיב:

    אותה תחושה גם אצלי.
    לא יודע בדיוק מה כל היועצים האלה מוכרים בדיוק.
    הרי אם חברה לא מחזיקה מישהו שהוא דדיקייטד מתוכה למשימה הזאת, או שבחברה יש במקרה חובבי מדיה חברתית שמתגייסים למשימה, אין הרבה מה לעשות.

    • הרבה עסקים קטנים-בינוניים רוצים להכנס למדיה חברתית אך אין להם את הידע והזמן. יועץ כזה יכול לטפל במספר חברות כאלו במקביל. מן הסתם בחברה אין מקום למשרה מלאה בנושא. בחברות כמו IBM ודומיהם יש מחלקה שלמה לכך.

  3. אילן גירינגר הגיב:

    האם לדעתך יש זכות קיום למנהל\יועץ מדיה חברתית

    לעסקים קטנים ובינוניים שתמורת תשלום חודשי יקדם

    אותם בדרך זו?

    • "זכות קיום" זה ביטוי קיצוני מידי. זכות קיום יש לכולם, זהו שוק חופשי. אם מישהו חושב שהוא יכול להציע מוצר, ושיש שישלמו לו כסף…אז מה טוב…כל עוד זה חוקי. בהחלט יש זכות קיום ליועץ כזה וזה מה שאני עושה. השאלה שהעלתי בפוסט הזה היא יותא עמוקה: האם כ-ל א-ח-ד יתאים להיות יועץ לנושא הזה? אני סבורה שלא. אני סבורה שנדרש רקע מקצועי מסויים מעבר לידע במדיה חברתית כמו ידע בשיווק לדוגמא והכרה עמוקה של המדיה הזו מתוך התנסות אמיתית ולא מתוך לימוד חומר. נתקלתי בכמה וכמה ברשת ששואפים לצרף טייטל כזה לעצמם שעל מנת לגבות זאת מצטרפים לרשת פופולארית כזו או אחרת ו"משלימים פערים" (חלקם אפילו מייצרים גידול רשת חברים שאינו טבעי, רק בכדי להראות שיש להם רשת גדולה). אני לא מאמינה בכאלו. אבל שוב, זהו שוק חופשי, ועל הלקוח להחליט במי או מה הוא מאמין :-)

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט

קטגוריות