עסק קטן במדיה חברתית

נושא: פורסם בתאריך: 2 בדצמבר 2010 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , ,

השנים 2009-2010 בישראל הראו קפיצת מדרגה משמעותית באימוץ מדיה חברתית לצרכים עסקיים. המובילים היו  בעיקר עסקים גדולים ועסקים קטנים. בעוד עסקים גדולים (בנקים, חברות מזון, אפנה),  בעלי תקציבי פרסום ושיווק גדולים, נכנסו לזירה בכדי לרכב על ה"טרנד" ולהיתפס בעיני הציבור כחדשניים, עסקים קטנים (1-5 עובדים) אימצו את הכלי לחיקם בעיקר בגלל שאפשר להם לעקוף את הצורך בתקציבי ענק ולהגיע ישירות לקהלי היעד בחינם. האם לעסקים קטנים זה אכן משתלם?

סקרים בקרב עסקים קטנים

איור 1 - סקר עסקים קטנים

איור 1 - סקר עסקים קטנים

מעניין לבחון נתוני סקרים שנערכו לאחרונה בארה"ב בקרב עסקים קטנים ( 1-5 עובדים). בסקר מיוני  2010 (איור 1) נראה כי בעוד  69% מהנשאלים דיווחו שלקוחות הפכו "חברים"  של העסק בפייסבוק, ו-59% דיווחו על תנועה של גולשים מפייסבוק לאתר הבית של החברה, רק 42% דיווח על מכירות בפועל שנבעו מלידים שהגיעו מפייסבוק ( הנתונים מלינקדאין וטוויטר נמוכים יותר). סקר אחר  (איור 2) מוסיף כי  39% דיווחו שמדיה חברתית סייעה בהגדלת החשיפה לעסק אך ,  17% גרסו שלא הפיקו כל ערך מוסף בשימוש במדיה חברתית. מבלבל? הרי חשבנו שטמון כאן זהב. האם טעינו?

בישראל של 2010 לפי נתוני TIM גולשים באינטרנט כ- 4.5 מליןן איש. על פי סקר TIM יוני 2010 : גוגל , מנוע החיפוש,  זוכה לחשיפה שבועית של 91%   , פייסבוק – 67% חשיפה שבועית, יוטיוב-   חשיפה שבועית 64%. אין כל ספק שקהל הצרכנים של כל העסקים נמצא בזירת משחק זו. אך, כעת שהילולת פייסבוק, מובילת המדיה החברתית בארץ, בשיאה, וכל עסק שעדיין לא שם מרגיש שהוא "מפספס בגדול", יש צורך לעצור לרגע, לנשום עמוק , ולהכניס מעט פרופורציות וסדר בדברים.

זה לא פשוט

מדיה חברתית נראת מאד קלה לביצוע. אם ילדים בני 17 מסתובבים שם כל היום, כמה קשה זה כבר יכול להיות. הבן של השותף יעשה לך עמוד בפייסבוק. אתם  תיכנסו פעם ביום ותשלחו כמה הודעות לחבר'ה והנה, מגיעים הלקוחות.  אז זהו, שזה לא עובד ככה. הקמת תשתית מדיה חברתית (עמוד בפייסבוק, בלוג בקפה דה-מרקר ועוד) צריכה לבא לאחר תכנון מחושב ומושכל. לאחר מכן, ניהול שוטף של מדיה חברתית דורש אף הוא ידע. אם אין לכם אדם שזה אכן מקצועו, ויעשה זאת עבורכם תמצאו עצמכם לאח כחודשיים מאוכזבים. תשקיעו זמן רב שלא יצדיק עבורכם את התוצאות. אלו הן בדיוק השעות שחסרות לכם בעצם בכדי לנהל את העסק שלכם, לעבוד.

איור 2- עסקים קטנים במדיה חברתית

איור 2- עסקים קטנים במדיה חברתית

זה לא חינם

אתרי מדיה חברתית הם אתרים שבבסיסם אינם דורשים תשלום. לכן, קל מאד להיכנס ולהתחיל להפיץ מסרים לכל עבר. אך, העברת מסרים נכונה, דרך ניסוחם והמקום לשבצם דורשים  ידע . אם אין לכם את הידע תזדקקו לאיש מקצוע. איש מקצוע יעלה לכם כסף. רוצים לעשות זאת לבד ולחסוך את הכסף? מן הסתם תזדקקו לקורס כלשהו. קורס יעלה לכם כסף. בקורס, דוגמת אלו המבטיחים נפלאות בחמש שעות , תקבלו רק את הבסיס והעקרונות. אתם עדיין לא הופכים לאנשי מקצוע  ותצטרכו להשקיע מזמנכם בתרגול, הפנמה ועשיית מדיה חברתית בפועל. חינם זה לא.

מה כותבים ברשת?

אם אין לכם תכנים שוטפים הנוצרים בעסק (טקסטים, תמונות,וידאו) , פעילותכם חד גונית ואין על מה לספר… מה תספרו לקהל המסתובב במדיה חברתית? מדיה חברתית חיה ונושמת תכנים. תוכן מניע את גלגליה בוריאציות שונות ובמקומות שונים. איש מדיה חברתית יודע כיצד לעשות מניפולציות עם תוכן בכדי שימשוך אליך קהל מחד,  מאידך גם ימשוך את מנוע החיפוש של גוגל וידרג את אתרכם גבוה בתוצאות. אם אין לכם את הידע ליצר תוכן מסוג זה תדרשו לאיש מקצוע.

אין קסמים

אם אתם זקוקים ללידים למכירות כאן ועכשיו בכדי להניע את העסק, מדיה חברתית אינה הפתרון עבורכם. מדיה חברתית היא מערכת יחסים. היא תקשורת שאתם מנהלים עם לקוחות פוטנציאלים ולקוחות קיימים ברשת. כמו כל מערכת יחסים היא דורשת השקעה וזמן בכדי להראות פירות. אם אין לכם אורך נשימה, אם אתם חייבים תוצאות מיידיות, אם התקציב שלכם מאפשר לכם "מדיה חברתית" רק לשלושה –ארבעה חודשים, עצתי, אל תתחילו בכלל. עשו לכם פרסום ממומן בגוגל, תזכו לחשיפה מהירה ולידים מיידים. (קמפיינים במדיה חברתית הם חריג מאחר והם מלכתחילה פרויקט משולם הנעשה על ידי חברה מתמחה. אלו אכן יכולים לחולל לידים בצורה מהירה יותר).

לאחר שקצת הפחדתי אתכם אוכל לומר שכדאי לעסקים קטנים להיות במדיה חברתית. בתמורה לתקציב צנוע יחסית, עסק קטן יכול להפגין במדיה חברתית נוכחות של עסק גדול! היופי ברשת הוא שלא ממש יודעים מי ניצב שם מאחור. עסק קטן יכול להציג חזות של חברה בת 20 עובדים בזמן שמדובר באופרציה של איש אחד בלבד. תפקיד העסק בהמשך הוא להצדיק את ה"תמונה" המוצגת ברשת. זו ההזדמנות שלכם  ל"שויון הזדמנויות".

עצות לעסקים קטנים בטרם כניסה למדיה חברתית

  • טווח נשימה כספי– האם יש לכם טווח נשימה כספי של חצי שנה –שנה? זהו פרק זמן מתאים לבחון תוצאות ולהעריך המשך פעילות.
  • ללמוד תחום חדש– אם אינכם חובבי אינטרנט, אינכם רואים אותו כחלק אינטגרלי מיומכם ומוכנים להשקעה בלימוד על בסיס קבוע , אל תכנסו למדיה חברתית בעצמכם קחו איש מקצוע.
  • פרופורציות– מדיה חברתית היא צינור שיווק שנוסף לנו לארסנל העסקי.  צריך ללמוד אותו כמו כל כלי שיווקי ולדעת מה מגבלותיך ותפוקותיו. יש להשתמש בו בצורה מושכלת כחלק מתוכנית שיווק כוללת לעסק.

החלטתם להיכנס למדיה חברתית- מה יהיו צעדיכם הראשונים ?

  1. לאבחן מי קהל היעד שלכם
  2. לאתר היכן קהל היעד שלכם מסתובב  ברשת
  3. גבשו מהו המיתוג שלכם
  4. לחשוב באילו דרכים תגרמו לקהל היעד לשים לב אליכם
  5. לחשוב איזה ערך תציעו. מדוע שיחברו דווקא אליכם ברשת.

מה דעתכם, האם ציירתי תמונה שחורה מידי? האם במקרה של עסק קטן אפשר לקחת את הדברים ביתר קלילות? אולי אין צורך בתכנון רב ופשוט ללכת על זה…

הפניות:

http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1008054

http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1008015

http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1007956

http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=obz20100714_01

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • פרסום אפקטיבי בפייסבוק מחקר המתבסס על 800,000 משתמשים שנענו ל-125 מודעות של 70 מותגים פייסבוק ונילסן ניסו לבחון פתרונות אפקטיביים ורצוי בזמן אמיתי להתנהגות הצרכנים ותפשתם לגבי מותגים. נבחנו פרמטרים של מה זכור […]
  • סטטיסטיקות ועובדות על פייסבוק 2010-2011 500 מליון משתמשים. 1 מתוך 13 איש על פני כדור הארץ חברים בפייסבוק. גילאי 35+ מהווים כיום מעל 30% ממשתמשי הפלטפורמה. Via: Online […]
  • לאן ילך תקציב מדיה חברתית ב 2012 ב- 2012 תקציבים אותם מקדישים ארגונים לנושא מדיה חברתית יגדלו, כך מדווח מחקר שנערך על ידי חברת המחקר Booz&co. וחברת המדיה Buddy Media . מנהלים בכירים מקרב חברות Fortune 100 ענו כי ישקיעו […]
  • מה בין מכשיר הסלולאר שלך ורשתות חברתיות? אבישי אלעזר מנכ"ל חברת התוכנה איי אי 40 כותב לבלוג פוסט הסוקר את הקשר בין עולם הסלולאר לרשתות החברתיות.
  • בלוג ארגוני ל"מתחילים" הפנמנו שצריך לפתוח עבור העסק בלוג אך מה זה בכלל? מהם הדברים הראשונים שכדאי לדעת לפני שמתחילים בזה. פוסט ראשון בסדרה של […]

תגובות (3)

 

  1. גילה היקרה,
    ציירת תמונה מאד אמיתית. לא פסימית ולא אופטימית מדי.
    שווק רשתי הוא אכן משימה לא פשוטה הדורשת לא מעט זמן מול המסך. צריך לאהוב את זה כמו שציינת – או לקחת איש מקצוע.
    בגלילא יש לפייסבוק משקל רב בתכנית השווק, בעיקר כדי לגרום לאנשים להיכנס לאתר.
    בחודשים הראשונים שלי בפייסבוק עקבתי אחרי הדרך שבה עובדים מנהלי המדיה החברתית הבולטים בארץ. נוכחתי לדעת שדרכם לא תתאים לי. אין לי את האנרגיה להשקיע בהודעות "חכמות" המעוררות תגובה של עשרות אנשים לפעמים שלוש פעמים ביום…
    כמו שאמרת – צריך מישהו שיודע ורוצה לעשות את זה והרבה.
    עוד גיליתי כמה אפקטיוויות היא השקעה של 50$ ביום בפרסום בפייסבוק. כל השקעה שכזו משכה בין 200 ל 400 כניסות ביום. והפילוח היה מדויק.
    גילה תודה על כל העצות החכמות והמועילות שלך.
    חג חנוכה שמח ואם אפשר עם גשם שיכבה את השרפה בכרמל.
    אסתי

    • הי אסתי, שמחה לשמוע שמצאת מסלול שתואם לצרכי העסק שלך. כל הכבוד, אני זוכרת את לבטיך מלפני מספר חודשים. חנוכה שמח ואכן שתגמר כבר השרפה הטראגית הזו. גילה

קטגוריות