עורך דין למדיה חברתית

נושא: ארגונים פורסם בתאריך: 25 באפריל 2010 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , ,

הפוסט הבא מבוסס על פוסט שכתב סער סיקלאי. סער סיקלאי הוא עורך דין ויועץ מדיה חברתית. מייסד קהילת עורכי דין ב"קפה דה-מרקר", מייסד ומנהל קהילת עורכי דין ישראלים בפייסבוק ומייסד רשת חברתית "עו"ד ברשת".

את סער אני קוראת כבר זמן רב ב"קפה דה-מרקר" ומצאנו עצמינו לעיתים מגיבים ועונים באותם דיונים ברשת. כשקראתי את הפוסט הבא של סער ידעתי שזו זוית שארצה שגם קוראיי יכירו ביחוד כהמשך לפוסטים "מבוא למדיה חברתית" ו"מי בארגון אחראי על מדיה חברתית".

אז הנה, אתם מוזמנים.

עורך דין מדיה חברתית

הבנתי שיש צורך אמיתי להכשיר עורכי דין להתמחות בנישת "מדיה חברתית" כאשר ד”ר עו”ד יובל קרניאל ואיש הליגל מרקטינג הראשון בישראל – עידן נישליס ממשרד עורכי הדין המוביל שבלת ושות’, השיקו מוצר משפטי חדש הפונה לתאגידים וארגונים הפועלים ברשת ובמדיה חברתית –social media policy ופורסם מאמר הדן במודעת דרושים לעו”ד המתמחה במדיה חברתית. נדמה לי שאין עוד חולק על כך שיש צורך בפיתוחה של דוקטרינה משפטית מלומדת המתמחה במדיה חברתית. הפעילות העסקית של תאגידים ועסקים במדיה חברתית צומחת וגדלה בקצב מסחרר, ועובדה זו בלבד היא שמייצרת את הצורך האמיתי של השוק במשפטנים מומחי אינטרנט.

לכאורה, יש כבר עורכי דין כאלו בשוק. עורכי הדין לענייני קניין רוחני, טכנולוגיה והיי – טק, מבינים היטב את החשיפות המשפטיות והסכנות האורבות למשתמשים ברשת. אלא שהמדיה החברתית היא תופעה ייחודית בתוך עולם האינטרנט וכך גם הסכנות המשפטיות והתדמיתיות שהיא מייצרת.
אמנם, עו”ד לענייני מדיה חברתית הוא קודם כל משפטן ולכן צריך להבין בראש ובראשונה את החשיפות האפשריות בתחום זכויות היוצרים, הקניין הרוחני, הפרטיות ולשון הרע, אבל לא פחות חשוב מכך “משפטן רשת” צריך להבין ולהכיר לעומק את השפה המיוחדת לרשת, להבין בשיווק, פרסום ויחסי ציבור, וכמובן להכיר היטב את הפלטפורמות השונות ברשת (המתחלפות תדיר) בהם עושים התאגידים והארגונים שימוש יום יומי לצרכים שיווקיים.
תפקידו של עורך דין מדיה חברתית
באופן שוטף, עורך דין לענייני מדיה חברתית אמור ללוות, ולתת מענה מיידי לכל שאלה המתעוררת במהלך קמפיין שיווקי/פרסומי ברשת. לשם כך, עליו להבין את מהות המדיה החדשה,משמעות והשלכות של שיתוף תוכן, שיחה, תגובה, טוקבק, וניואנסים של כל אלו בכל אחת מן הפלטפורמות הפופולאריות ברשת.
עורך הדין צריך לחיות את הפלטפורמות על מנת לייעץ ולפתור בעיות בזמן אמת, תוך כדי תנועה ולא בדיעבד. וכאן תרשו לי להדגיש: כאשר אני אומר לחיות את הפלטפורמות, כוונתי לכך שעל עורך הדין לענייני מדיה חברתית המלווה קמפיין ברשת, להיות מחובר ולעקוב בפועל אחרי סטרים הפעילות של הלקוח ועדכוני הסטאטוס של הקמפיין בזמן אמת. עורך דין לענייני מדיה חברתית הוא עין משפטית זמינה ובוחנת לפעילות בהתהוות, זמינותו ונקיטת עמדה מצידו בזמן אמת עשויה להציל את הארגון ממשבר בעל השלכות קשות מבחינה כלכלית ותדמיתית. וכן, זה ישים, עורכי דין עובדים כבר היום מול מסך מחשב, ופעילים מאוד ברמת המיקרו בלוגינג לקידום צרכים אישיים.
לעורך דין לעניני מדיה חברתית תפקיד נוסף, הוא אמור לגשר בין המחלקה המשפטית של הארגון לבין אנשי השיווק, שני גורמים אשר מתנגשים חזיתית בכל פעם שעולה רעיון חדש לפעילות במדיה חברתית. עורך דין הפעיל בעצמו ברשת, מכיר ומבין לעומק את הסיכוי לצד הסיכון, את ההזדמנויות כמו גם את הבורות והמלכודות ברשת, יידע למתן ולהרגיע את עורכי הדין של התאגיד ובכך לאפשר את הקמפיין או את הפעילות השיווקית שעל הפרק. באותה מידה יידע עורך הדין המתמחה במדיה חברתית להבהיר לאנשי השיווק והפרסום כי במקרה מסוים אין להתפשר מאחר וקיימת סבירות גבוהה כי הפעילות עלולה לפגוע במוניטין ובערכיו של המותג. מניסיוני, אלו האחרונים יקשיבו לו רק אם הוא מבין את עולמם כפי שהוא מבין את עולם המשפט, וזה הגיוני מצידם להעמיד את הדרישה הזו כשם שזה הגיוני לדרוש ממומחה משפטי לרשלנות רפואית, שיכיר את עולם הרפואה.
מי זקוק לעורך דין המתמחה במדיה חברתית?
ארגונים, חברות ותאגידים, אשר מקדמים ברשת אינטרסים עסקיים וכלכליים ואינם יכולים להרשות לעצמם בשום אופן כניסה לא מושכלת לרשת אשר עלולה להוביל לפגיעה במוניטין ובערכי המותג. בשלב ראשון על התאגיד לעצב תקנון התנהלות במדיה חברתית – social media policy בשלב השני, דרוש ליווי צמוד של מומחה ועין הבוחנת את הפעילות השוטפת ברשת ובמדיה חברתית.
יש לזכור כי תהליך ההטמעה של תקנון התנהגות מדיה חברתית בארגון אינו מסתיים בהפקת התקנון (ובטח לא בשליחתו בתפוצת מייל המונית בארגון), הפעילות במדיה חברתית היא דינאמית ומייצרת לצד ההזדמנויות גם סכנות חדשות ולא צפויות מדי יום. לכן על מנת להבטיח את הטמעת התקנון – בקרב הפעילים במדיה חברתית מטעם הארגון ועל מנת לתת פתרונות ומענה לצרכים מידיים ונקודתיים המתעוררים כתוצאה מפעילותו השוטפת והיום יומית של הארגון ברשת, יש להסתייע בעורך דין לענייני מדיה חברתית, אשר ילווה וייפקח על הפעילות השוטפת של הארגון באינטרנט.

אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

  • לינקדאין ושימושיו בחברות-הרצאה כנס מרקום מאי 2011 בחודש מאי 2011 נערך כנס מרקום על ידי פורטל marcom mall במסגרת הכנס נתתי הרצאה של חצי שעה על תרומתו של לינקדאין לארגונים ביחוד […]
  • מבוא למדיה חברתית בימים אלו לא ניתן לעבור יום מבלי לשמוע או לקרוא כתבה חדשה הדנה במדיה חברתית זו או אחרת. המושג "מדיה חברתית" כבר עבר משלב הבאזז והתקדם לשלב המעשי. מסתבר שאכן, זה טוב לעסקים. עדיין, רבים […]
  • "מנהל מדיה חברתית"- מי בארגון מתאים לתפקיד? מדיה חברתית תתקדם השנה ותעבור משלב הבאזז לשלב היישום. עם זאת עדיין היחס לגביה בקרב הארגונים / חברות גדולים כקטנים אמביוולנטי, ומעטים אלו היודעים כיצד להתמודד עימה או לנהל אותה. השאלות […]
  • חיבור מנהלים בארגון לפעילות מדיה חברתית אחד האתגרים הנפוצים בהם נתקלים מנהלי מדיה חברתית במסגרת תפקידם הוא חיבור מנהלי הארגון בו הם עובדים, לנושא המדיה החברתית. עם הזמן ברור יותר ויותר כי מדיה חברתית הופכת לאחד מערוצי השיווק […]
  • Heading for Enterprise 2.0- The New Workstyle | INFOGRAPHIC אינפוגרפיה נהדרת המדגימה את מקום העבודה החדש. העובד החדש של דור Y

תגובות (2)

 

  1. מאת תמר אדלר:

    הגיע הזמן.
    בעוד הטכנולוגיה טסה לה קדימה העולם המשפטי מפגר הרחק הרחק מאחור.
    טוב שיש מי שמרים את הכפפה…

יש לך מה להגיד? הגב לפוסט