יחסי ציבור או פרויקט המקדים את עצמו בממסד פרימיטיבי של פתקים

נושא: כלי WEB 2.0 פורסם בתאריך: 28 בפברואר 2010 מאת: גילה גדעון
תגיות: , , , , , , , , , , , , , ,

*הפוסט הבא נכתב כמענה לתגובות עמיתי למקצוע על הכתבה במגזין גלובס "הממשלה מגייסת מנהל פרוייקט ניו-מדיה ל"ממשלה שלי"

עם קריאת מסמך "קול קורא" אשר פרסם השר איתן בבלוג שלו חייכתי קלות. חייכתי אך לא מהסיבות שעמיתי השונים ציינו כאן לפני. חייכתי בגלל שבניגוד לעמיתי הבנתי מה שעדיין לא רואה הציבור. ממשלת ישראל הבינה את המסר. היא הבינה והיא פועלת ליישום כלי תקשורת של ממשל חדשני.

במדינה של ספקנים, של אומה קשת יום למודת סבל ומועקות יומיומיות אכן, משפט זה מעלה גיחוך ומעורר צקצקנות לשון. קל ונכון לנו לומר:"…לפני שבונים נוכחות רישתית חייבים שתהיה נוכחות אופליין מתוקנת…","…6 מליון שקלים שהוקצו לפרוייקט טיפה מקדימים את עצמם","התשתית כבר קיימת יש לשנות תפיסה", "…איך את הולכת למדוד את השדרוג הזה". קל לנו לבקר את הממשלה כי אנחנו חברים יקרים, פשוט רגילים לזה. העם בישראל הוא האופוזיציה הקבועה של הממשלה ולרב לא לחינם (יש דברים בהם צריך להודות). אז בואו ניקח רגע נשימה עמוקה ,נפנה דקה , וננסה לעשות סדר בדברים.

ניו מדיה/ מדיה חברתית בממשל על פי השר איתן

ניו מדיה/ מדיה חברתית בממשל על פי השר איתן

עידן WEB2.0 החל "רשמית" כאשר טבע אוריילי את המונח ב-2004. לאט לכם,אני יודעת, המהדרין אף יחמירו ויאמרו שכלי מדיה חברתית כבר היו בשימוש קודם. לצרכינו אנו נדבר כאן על הכרה ציבורית נרחבת : שש שנים של שימוש ציבורי נרחב ומסחרי בכלי מדיה חברתית מתוכם כארבע שנים בהן הנושא החל גם לקבל לקבל התוויה של שימוש שהוא מעבר לחוויה האישית (מסחרי, רחמנא ליצלן). כעת נעבור לרזולוציה חדה יותר , בישראל כמו כל דבר טוב המגיע באיחור אפנתי ,רק בשלוש שנים האחרונות החל הנושא להסתמן כטרנד. בעצם, סליחה, הגזמתי. הציבור הישראלי ,כמסה קריטית, גילה למעשה את הפייסבוק בסוף 2008 תחילת 2009, את הטוויטר ב-2009 , את הלינקדאין עדיין מגלים. יאמר לזכות הציבור הישראלי שגילה והפגין שימוש קצת לפני כן ברשתות קרובות לבית כמו "קפה-דה מרקר" "תפוז" ו"מקושרים". אז רגע, מה אנו בעצם רוצים מהממשלה?

אם הממשלה הייתה ממהרת לאמץ טרנד טכנולוגי, להכשיר את אנשיה, להשתמש בכספי ציבור האם לא היינו סונטים בה. האם לא היינו מטיחים בה ביקורת נוקבת? אימי בת ה-65 עדיין לא מכירה את הפייסבוק (האם תאמינו שיש דבר כזה?) ובקושי גולשת באינטרנט, אמא שלי היא אדם מן הישוב, הנדסאית בניין במשרד אדריכלים ידוע בעלת אורינות מחשב טובה. אבל היא ועוד רבים אחרים לא משתמשים באינטרנט, הם פשוט לא מצאו עדיין צורך. האם נכון שממשל ירוץ להשתמש בכלים, אליהם חלק גדול מבוחריו לא יידע לגשת. האם אפשר שממשל ימהר לאמץ כלים טכנולוגיים שאפילו השוק הפרטי לא יודע עדיין כיצד, ומאיפה להתחיל לאמצם, ומה השימוש מושכל בהם. שימו יש על הלב, נביאי האינטרנט והמדיה החברתית והציצו מעבר לביצה שלכם, הרי את פוגשים את הלקוחות שלכם יומיום. מה אתם רואים ?

נכון, הממשלה פועלת לאט. שמענו היטב את דבריו של כתב הטלויזיה גיא לרר עת דיווח בתוכניתם של "לונדון את קירשינבאום" על ה"אינתיפדה האלקטרונית" הנעשית על ידי "חברינו" לעימות הים תיכוני ההיסטורי . חלקינו אף שמע את גיא לרר מתראיין בתוכניתו של רינו צרור בגלי צה"ל וסוקר את אוזלת ידה של ישראל בתחום ה"לוחמה" במדיה חברתית. כנסיון תשובה לגיא לרר העלו לשידור את סמנכ"ל אגף הסברה במשרד החוץ מר יגאל כספי שתשובתו אעפס, נשמעה כקול ענות חלושה. אז כן, הממשלה לא עושה נכון, לא עושה מספיק ולא עושה בזמן. אך תנו לי לספר לכם לרגע מספר עובדות, מה הממשלה כן עושה.

מעטים גופי הממשל בעולם אשר אימצו כלי מדיה חברתית לרוחב שורותיהם. כה מעטים שניתן לסופרם על כף יד אחת. המינוח GOV2.0 כמונח עצמאי תפס תאוצה בעולם בעיקר בשנה האחרונה. ואצלנו: לפני שלוש שנים הקונסוליות של ישראל בני-יורק, לוס אנג'לס ושיקאגו פתחו עמודים בפייסבוק והחלו באמצעותם להפיץ מידע ולצרף תומכים. הקונסוליה בניו יורק אף פתחה בלוג רשמי, זאת לאחר לבטים לא מעטים כיצד בלוג רשמי של גוף רשמי צריך לפעול ולהיראות. הקונסוליה בלוס אנג'לס פתחה עמוד במייספייס, שעד לפני שנה הייתה הרשת הנפוצה ביותר בארה"ב. נכון להיום לכל הנציגויות של ישראל בארה"ב יש עמוד בפייסבוק, והן מתנסות גם בכלים אחרים של התקשורת החברתית. הקונסוליה בניו יורק היא ללא ספק מובילה בתחום, וזכתה לשבחים רבים, בישראל ובחו"ל, על היוזמה היפה של "מסיבת עיתונאים" לעוקבים בטוויטר בזמן המבצע "עופרת יצוקה". כעת, נציגויות רבות באירופה, אסיה ואמריקה לטינית פתחו עמודים בפייסבוק, וגם מטה משרד החוץ עצמו פתח עמוד בפייסבוק. לא נוכל שלא להזכיר את דוד סרנגה בעת היותו קונסול התקשורת בניו יורק, אוונגליסט שיזם וביצע פעולות רבות, כיום אף מרצה בנושא לאחרים שלומדים את דרכו.

תגובות המטילות ספק ברעיון הממשלה בניו מדיה | מדיה חברתית

תגובות המטילות ספק ברעיון הממשלה בניו מדיה | מדיה חברתית

האם הכרתם את מש"ב? הסוכנות לסיוע חוץ של ממשלת ישראל. מש"ב מפעילה אתר, בלוג, עמוד בפייסבוק וטוויטר. ירון גמבורג , סגן מנהל ההדרכה של משרד החוץ הקים רשת חברתית לעובדי מדינה על מנת לדון בין השאר בנושאים חמים אלו של פעילות במדיה חברתית. ברשת תפוז מתנהלים דיונים פתוחים בין מחלקת ההדרכה של משרד החוץ לקהל בנושא קורס צוערים של משרד החוץ . משרד החוץ התנסה לאחרונה בהצלחה רבה, באיתור מועמדים עורכי דין במהלך מהיר דרך רשתות חברתיות.

בחודשים האחרונים ביצע משרד החוץ שני קורסים בנושא" דיפלומטיה בעידן תקשורת חברתית". הקורס שילב רשימה של בעלי ניסיון מעשי בתחום מישראל וארה"ב. בין המרצים מארה"ב מרק דראפו מוושינגטון, מהיועצים המובילים בארה"ב בתחום GOV2.0, שיעץ למשרד ההגנה האמריקאי בתחום מדיה חברתית. בין המרצים מישראל היו המידענית ענבר יסעור, ערן רשף ואנוכי. כל בניית הקורס, איתור המומחים והפנייה אליהם נעשתה דרך מדיה חברתית (האמינו לי, לקחתי חלק). בקורס האחרון היה לי הכבוד להרצות לאגף ההסברה בניהם מר יגאל יגאל כספי סמנכ"ל הסברה. את פעולותיו של השר איתן חלק ממובילי הדעה בארץ במדיה החברתית מכירים מקרוב ממפגש סיעור מוחות אשר ערך עימם בנושאים של ממשל זמין. קיימות פעילויות נוספות שלא אזכיר בכדי שלא להלאות אתכם יתר על המידה

אני סבורה שהשוקולד על הקצפת (דובדבנים "לא עושה לי" את זה) הוא הכנס הבינלאומי שיתקיים בעוד מספר ימים בתאריך 11.03.10 בנושא GOV2.0 . הכנס הוא בוידאו קונפרנס ומאורגן על ידי אוריילי. הכנס יסקור פעילויות ממשל במדינות שונות וידון בהן. לאלו בינינו שאינם יודעים מי הוא אוריילי , אציין שהוא מיושבי פנטאון המדיה החברתית והוא זה שהגה עם שותף בשנת 2004 את המונח WEB2.0. לנו, מדינת ישראל, יש הכבוד לקחת חלק בכנס זה. ירון גמבורג, סגן מנהל הדרכה, המנוע של המדיה החברתית במשרד החוץ ידבר בכנס על פעילותה ומאמציה של ישראל בנושא. המדינות הנוספות שידברו בכנס הן קנדה ובריטניה. אני יכולה לספר לכם ,המצקצקים קלות בלשונכם (אני שומעת עד לכאן) לא מעורבת כאן פוליטיקה. מארגני הכנס שמעו דרך המרצים האמריקאים שהרצו בקורס הישראלי על ירון גמבורג, פעילויותיו , וההכשרות שארגן בישראל , וכך ישראל שובצה כדוברת בכנס.

לסכום, הממשל הישראלי עושה פעולות שונות בתחום המדיה החברתית, חלקם נשמעות בציבור וחלקן לא. לעניות דעתי, החיסרון בו לוקים הפועלים בדבר הוא חוסר ההבנה וידע כיצד ליחצן את הפעולות שאכן כבר נעשות. מן הסתם יש הרבה ללמוד. ירון גמבורג באחד הפוסטים שלו סיכם יפה את הדברים "כאשר מסתכלים על ההצלחות של גופי הממשל בארה"ב בתחום התקשורת החברתית, כולל של משרד החוץ האמריקאי, מבינים שהדרך עוד ארוכה ויש לנו לאן לשאוף. הדיפלומטיה הציבורית למשל היא רק תחום אחד בו התקשורת החברתית יכולה לסייע למשרד החוץ לשדרג את פעילותו…" .
כמובן, שסקסי יותר להיות נגד, זה מעניין יותר  וגורף רייטינג. אבל , מה אתם אומרים ? אולי בכל זאת ננסה להסתכל גם על חצי הכוס המלאה.


אהבת את הפוסט הזה ? יתכן ותאהב גם את:

תגובות (1)

 

השאר תגובה ל משתמש אנונימי (לא מזוהה)

קטגוריות